onsdag 10 maj 2017

Min heliga lista

Nina hade en underbar lista som jag förstås knep. Med frågorna rakt av. Varsågod.
De här platserna är heliga för mig
Naturen. Med stort N. Skogen, bergen och vatten i alla former. I närhet av mina älskade.
Den här stunden i min vardag är helig
Min sadhana. Utan den saknas min grund, det som stabiliserar mig och stärker.
Mitt viktigaste andlighets-krimskrams
Har inga viktiga smycken i yogan, ingen viktig matta, inga speciella kläder. Däremot har jag två bilder jag använder mig av när jag gör min yoga hemmavid. Ett porträtt på min lärare Shandor Remete och en bild som jag målat i Vedic Art. Kommunikation utan ord.
En andlig veckorutin jag försöker upprätthålla
Yoga sex dagar i veckan, vilodag en dag. Skönt när det håller och inga skador eller megatrötthet kommer i vägen.
Jag älskar när…...
jag är i flöde och min kropp liksom flyter i rummet på andetaget.
...när hela familjen är samlad och vi ägnar oss åt olika saker, gärna tysta tillsammans. Det är fint.
...jag är på yogakurs och jag känner hur kunskapen dunsar, ramlar ner i mig och jag inser saker med tydlighet.
...jag simmar i en sjö, alldeles naken och ensam. Jag blir ett med allt.
...jag tycker något är superroligt och verkligen kan få skratta ut. Ordentligt. Högt. Länge.
Min minst heliga stund
När jag irriteras över bagateller och jag får lust att köra på bilar för att de inte använder sina blinkers.
Det här kunde jag vallfärda till
Nepal. Kanske blir det verklighet, min man när en önskan om att paddla där. Jag vill helst SE allt och dra i mig hela andligheten. Vet inte om jag själv någonsin vågar sätta mig i en forskajak. I NEPAL!
Ord eller tystnad?
Båda delarna. Vi kan ju inte prata eller kommunicera så enkelt utan ord och tystnaden är livsviktig. För alla. Tror jag.
Musik eller konst?
Samma här. Vill inte vara utan någondera. Musik har varit som min andra lisvluft men ju äldre jag blir ju mer sparsmakad blir jag. Sedan älskar jag ju att sjunga. Helt enkelt. Vad som helst. Konsten är en förhöjare i min egen kreativitet. När man flyter runt och drar i sig andras skapelser, vare sig det är fotografier, målningar, skulpturer eller hus.
Musiktips?
Gamla favoriter som Frank Zappa, Patti Smith, Eva Dahlgren håller alltid. Sedan gillar jag mycket ny musik, får tips av mina barn och lyssnar på allt från hip hop till soul. Men inte jazz!
Ensam eller i grupp?
Har alltid varit en gruppmänniska. Men värdesätter ensamheten mer och mer. Jag tror på båda delarna. Jag kan känna mig så bekräftad i grupp. Och när man skrattar tillsammans, det är svårslaget. Samtidigt är stunden i min yoga när jag är ensam med mig själv så livsviktig. Och där känner jag ju faktiskt att jag inte är ensam. Jag är en del av allt.
När jag ser upp mot stjärnhimlen en kall vinternatt…
...är jag lycklig. Älskar stjärnhimlar och kalla vinternätter. Även om jag just nu längtar efter värmen!

4 kommentarer:

  1. Jag bara visste att denhär listan var något extra och jag hör och känner dej i dina svar ❤️
    Och ja, Nepal, jag när också en längtan dit - alltid när någon dokumentär kommer på tv därifrån släpper jag allt jag har för händerna och tittar.
    KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen det är ju något med det där landet ❤️ Och Indien hänger jag ju gärna med till också! Kram på dig!

      Radera