onsdag 28 september 2016

Snart nymåne

Det är så mycket som flyter inombords. Av tankar. Av insikter. Av böcker. Av fragment av diskussioner. Det bara rumlar runt. Det vill inte riktigt låta sig formuleras. Ännu. Jag är så trött. Och ändå glad. Sonen med flickvän har varit hemma och jag ser för varje gång vi träffas nu, hur bra de är för varandra. Att han träffat någon som främjar det som jag alltid upplevt som just är hans karaktär, mjuk, känslig men ändå stark. Han är mycket mer sig själv - det som jag alltid uppfattat som just hans person. Vi pratar om relationer och familjer kvällen lång i vårt nya uterum. Vi sitter skönt. Vi äter gott. Vi skrattar och retas lite. Fint helt enkelt. Och så sover jag inte. Vaken nästan hela natten och jag fattar ingenting. Jag har varken ätit eller druckit något ovanligt. Jag är glad. Jag är inte orolig eller stressad. Känner mig privilegierad. Så jag vänder mig till månen igen då. De där olika faserna som liksom styr mig. Tja, snart är det nymåne, och ja, jag känner alltid av den och av fullmånen precis innan de peakar och är 100 %.  Två dagar innan varje gång. Jag fungerar helt enkelt så. Och det förklarar en hel del. Varje gång... I de här lägena som månen och jag har så blir jag lite ofokuserad, trött, sover inte och ifrågasätter mig själv lite mer. Oavsett hur resten av tillvaron ser ut. Det brukar lugna sig. Jag låter funderingarna och det andra tumla runt lite till inuti innan de flyter upp till ytan. Försöker samla ihop mig och svara på alla frågor som min redaktör har.


Bannar inte min känslighet utan påminner mig själv om den. Den stora skillnaden i mig.


4 kommentarer:

  1. Tror att både jag och min hund är influerade av månen. I natt väckte han mig klockan 3. Behövde absolut gå ut i trädgården och fattade inte att jag inte ville följa med. Min tankar fladdrar som de ljus jag tänder på kvällen. Får ingen ordning alls. Känner igen. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte kul, men ändå skönt att höra! Kram

      Radera
  2. Här är en till, vaknade vid två tiden & hade svårt att somna om men visste inte varför.. Kram kram

    SvaraRadera