måndag 22 april 2013

Klockrent

I helgen när jag vaknade kom jag att tänka på en övning som sedan jag gjorde i sängen. Var fortfarande lite trött och rosslig.  Supta padmasana, alltså hellotus fast liggande bakåt. Men med ett stort bolster, eller kuddar under ryggen. Så att bröstkorgen blir öppen och lyfts. Och hostan som kom. Klockrent blev det sedan inombords. Och jag vilat så. Legat och nästan dåsat bort. Andetaget så långt ner som det går. Som vanligt. Men i positioner där du pallar upp under ryggen, helst hela vägen, då är det som något öppnas. Och sopar rent. Skönt helt enkelt. Och jag gör mjukt mjukt, vill inte rasa dit igen. Men jag kan varmt rekommendera den här asanan. Kan du inte sitta i padmasana, sitt i sukhasana, korslagda ben i stället. Och böj dig bakåt sakta. Med stora kuddar under ryggen. Knäna kvar i golvet. Du kommer att känna att det sträcker lite i i höfterna också, ljumskarna kan kännas, men låt det inte streta för mycket. Supta padmasana!

5 kommentarer:

  1. Tack för tipset låter härligt!!

    SvaraRadera
  2. Ständigt återkommande favorit ♥
    Tror bestämt det får bli den ikväll. Istället för "ihopsjunket" i soffan :)

    SvaraRadera
  3. ja den är underbart skön just nu. Kram till er

    SvaraRadera
  4. Den är underbar, jag älskar att lägga kuddar så hjärtchakrat öppnas även om jag på morgonen är lite stel att få till bena i rätt position.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Morgonen ja, oftast ett helt annat kapitel. Men det är bra träning för fotlederna att ha dem i padmasana, det hjälper i en mängd andra positioner också. Kram!

      Radera