fredag 13 januari 2012

Ett lejon korsar mitt spår

Äntligen en hel natts djupsömn. Så livgivande. Att få sova i ro. Och jag har en märklig dröm. En kort sekvens. Jag är ute och går i skymningen, nära ett hus, vet att det är Indien men känner egentligen inte igen mig. Framför mig är ett stort lejon på väg att korsa min väg. Han tittar på mig och avvaktar. Jag fortsätter att gå och tänker att det är ingen fara. Bara jag är trygg och säker så händer inget som kan göra mig rädd. Och jag passerar honom, väljer att andas lugnt i min dröm. Och han går åt sitt håll. Vaknar och känner mig stärkt. Vad det än var så har jag passerat det nu. Och lejon är viktiga djur för mig, ibland kan jag nästan känna lukten av lejon, lite vilt och främmande som känns i hela näsan. Har aldrig mött ett lejon öga mot öga i verkligheten. Förutom genom ett bilfönster på Kolmården. Men i mitt sinne finns de med, i allra högsta grad som en del i andra tankar och visioner. Har du något djur som du också relaterar till?

Nick Brandt är fotografen av de fantastiska närbilderna på djur och här på lejon

8 kommentarer:

  1. Enligt Solöga säger lejonet: "Ett öppet hjärta är ett modigt hjärta. Min gåva till dig är att vara modig.Var stolt över vem du är. Låt världen ta del av din begåvning och din visdom. Ett modigt lejon gömmer sig inte."
    Fint va? För mig är det björnen som är det viktiga djuret, som på ett eller annat sätt har följt mig hela mitt liv.
    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vackra ord Carina! Solöga? Och björnar som är precis tvärtom för mig! Är det något djur jag aldrig aldrig skulle vilja möta så är det en björn.

      Radera
  2. Här är en till som har björnen som kraftdjur. Fast jag har en sorglig bild på näthinnan av en stor björn i en liten bur på Alborg Zoo. Idag när jag och hunden gick ensamma i skogen så var jag emellertid lite rädd att möta en björn. Vi hade en björn på vår gata (som heter Bamsestigen..) för några år sen.

    SvaraRadera
  3. Oj, en björn på din gata...för läskigt för mig! Men björnen är ett kraftdjur, som du säger.

    SvaraRadera
  4. Wow vilken dröm! så härlig, så symbolisk. undrar om det inte var en del av dig, det där lejonet, något du hanterar nu...länge sen jag hade en sådan dröm, jag har mött älgar i mina drömmar (ler)

    kramar Lycke

    SvaraRadera
  5. Javisst var den! Som en present. Kramar

    SvaraRadera
  6. som alltid vackert skrivet. jättefin bild också.

    du får ha en god fortsättning på 2012. kram

    SvaraRadera
  7. Molly! Hej igen ) Ha ett gott nytt år du också! kram

    SvaraRadera