söndag 23 augusti 2009

Knäfix?

Han heter Yan och kommer från Kina. Hans snörskor är gyllenbruna, leendet varmt och tunikan tunn. Han är den femte som erbjuder massage eller zonterapi på stranden. Det är något med honom som gör att jag väljer honom, vet inte riktigt varför. Han gör någon form av zonterapi och masserar underbenen. Och knäna. Det gör ont i både höger och vänster knä, han skrattar och säger att det är från min nacke och högra skuldra som mitt knä är påverkat. Och tänk jag känner hur rätt han har! Hans händer är lika bruna som hans skor. Naglarna perfekt rundade och ljust skära. Han gör underverk mitt i gassande solsken. Efteråt - somnar som en baby under parasollet och när D frågar om vi ska bada - vet jag inte riktigt var jag är. Men jag är i Grekland och med gyllene strålar som är varma varma och havet som ett krusat mörkblått silkespapper. Den kilometerlånga stranden är som en kakafoni av intryck. Allt från diskodunk, italienska tjejer som plockar ögonbrynen med jättespeglar till lågmälda engelska familjer som har allt man behöver när man har en stor familj. Vi ligger någonstans mitt i. Tar in, försöker smälta, kolla och bara njuta. Vi badar och badar och trots att jag egentligen gillar kallt före varmt så är det underbart. Vi behöver den här värmen. Huden drar i sig alla vitaminer den bara kan. Några kraftiga grekiska damer glider förbi oss i vattnet, iförda både solhatt och solglasögon. Och när de kliver upp är det Foppatofflorna som fötterna stoppas i!!! Tror att det är jag som får en kulturkrock den här gången :) Första gången i Grekland var på 70-talet, polisen gick på stranden och blåste i visselpipa och de som solade toppless fick böter. DÅ. Kvinnorna badade i svarta klänningar. DÅ. Nu, inget är sig likt men det är underbart att allt kan snurra runt på det viset. Nej, jag gillar inte allt jag ser, men var gör jag det?! Vi promenerar en kilometer till vårt hotell och efter det är det rena landet. Olivträden med miljoner oliver, hästarna betar och precis tvärs över vägen går två åsnor och mumsar. Musiken på hotellet är alla favoriter från 60-70-talet! Steve Miller band dånar och kvällen blir tidig. Yogan gör vi på hotellrummet varje morgon. Imorgon - kanske vågar vi oss ned vid poolen för att riktigt få plats. Mitt knä som fått sig en behandling, kanske ger det sig här och nu med hjälp av Yan?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar