fredag 14 augusti 2009

Yoga is like this

Något som förbluffar mig är att när jag behöver få pusselbitar i min förståelse av mig själv - då visar de sig. Men inte förrän min önskan är innerlig... Det är magiskt. Jag har under mina 8 år av yogautövande gått en ganska slingrig, krokig väg och nu tycker jag att jag hittat början på hur jag vill att min yogastig ska vara. Jag önskar att den är ödmjuk och utforskande, ickedömande av mig själv och att jag vågar möta tristessen i vitögat. Jag famlar, letar och funderar. Diskuterar och skriver. För att hitta mitt sanna jag. Min ljuspelare inuti som jag ibland ser glimtar av. Att inte bry mig om vad andra tycker. Men absolut inte trampa på någon. Jag vill ha fred och frihet som Ulf Lundell sjunger i Öppna landskap :) När jag undrar över saker som mest som jag gjort några dagar - då får jag en bok på pdf av en av mina yogavänner i London. Yoga: The essence of life. Eight yogis share their journeys av Alix Johnson, en skribent och författare från Australien. Ett av kapitlen handlar om min guru, Zhander, Moving into the light. Det är som att höra hans röst när jag läser texten, författaren är skicklig på att återge. Jag får sådan tröst och lättnad när jag läser texten. Hans kapitel börjar med ett citat The nervousness! Don't perform for me. The unease that one feels is not for me, it is for one's Self. It is okay to make mistakes. Redan här känns det bättre.

Det går inte att sammanfatta 15 sidor av kunskap och tät erfarenhet men jag citerar slutet som handlar om hur yogan förflackats i väst. Att vi inte vill ta till oss hela bilden utan bara det vi kan se - som fysiska övningar:
To sum up what happened to yoga in one word:confusion. You must start to make some studies to understand what this activity is based in and where you want to go with it. That is different from placing blind faith in it. Even if one were to follow the activities I teach, they will gain some understanding - but real understanding must be derived from one's onwn activity and direct experience. Learning of this nature is personal and cannot be explained in words. Words fall short and others get confused. Yoga is like this.

Egentligen kan väl ingen beskriva vad som pågår när man utövar sin yoga och sin fysiska träning. Men att dela sina tankar kring hur man hittar dit, det känns viktigt. För mig.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Det var lite svårt att ta till sig det här. Jag blir nästan lite deppig - ska man klara av allt själv?

    M

    SvaraRadera
  2. M, ja nog ska man klara det mesta själv! Men man behöver en kunnig guide och det är otroligt viktigt och går inte att komma vidare, lära sig något utan. Men allt vi gör, gör vi ju egentligen själva, eller hur? Jag ser det som tröst som Z skrivit men om det inte känns så för dig - hoppa över det - och hitta ditt eget någon annanstans. Lycka till!

    Alexandra! Vilken hemlighet som nu blev öppen. Jättefin blogg! Kram

    SvaraRadera