tisdag 4 augusti 2009

Proportioner

Mitt knä gör ont. Och som Z sa i Frankrike då mitt knä var uppsvullet och oigenkännligt; don't get depressed it is only your knee! Hur rätt är inte det? Speciellt när andra människor har smärtor och plågor som är svåra att hantera eller förstå... Vill inte bli en navelskådande människa som bara bryr mig om mitt egna välbefinnande! Och det tror jag inte att jag är, men man måste ändå vara vaksam på att se proportioner och tillstånd. Tillstånd som i min kropp kommer och går. Det är en slags kommunikation som jag måste lära mig att lyssna på ännu mer. Det här "onda" i mitt knä betyder något. För mig. Ibland kan man få sprängande värk under ett yogapass men det brukar oftast handla om att energin har stannat där, till exempel i huvudet vid mayurasana eller många asanas som man gör sittande på huk. Vet inte hur många gånger jag hört människor säga att de blir kokheta i ansiktet och fått ont i huvudet vid olika delar i serien. Men det är nästan alltid energin som inte löpt som den ska i övningen. Nu däremot - knäsmärtan är inte utlöst av någon position, jag tar det lugnt, läser om yogan (som vanligt :)) lyssnar utan att bli fixerad vid kroppen och tar ännu en dags vila från min yogaträning. Säger till mig själv att allt finns kvar! Ägnar min tankeverksamhet åt att sända all god energi jag kan uppbringa till en liten krigare och hans familj! http://linatroeng.blogspot.com/
Andras smärtor och problem kan få oss att träna oss i tacksamhet över vad vi har men också i empati över vad andra går igenom. Låt oss se proportionerna i våra egna liv!

2 kommentarer:

  1. Tack för de orden, den träningen behöver vi alla. Jag har levt under "dödshot" i 4,5 år och ändå sitter jag idag och funderar vad ska vi göra om detta är vår sista dag? vad är viktigt att säga? är det något som måste redas ut? tankar som jag måste tänka även om jag inte vill.
    Jag försöker intensivt att fokusera på goda positiva tankar så ofta jag kan det får mig att må bättre och det ger även Petter energi.
    Kram till dig

    SvaraRadera
  2. Tror du har tänkt klart de tankarna Lina! Ni har ju varit här förut. Fokusera på allt positivt om det går, för er egen skull! Kram!

    SvaraRadera