tisdag 24 september 2013

Varför då?

Varför? Varför då? Dessa frågor har präglat mig och mitt liv så mycket. Jag vill veta. Punkt. Sedan jag var barn har jag haft en rastlös vetgirighet. Kan inte beskriva det på något annat sätt. Och jag menar verkligen inget annat än just det jag frågar om. Det finns inga dolda avsikter i frågan.  I Sverige är det ofta så att när man frågar om något som någon sagt eller skrivit så tror folk att man tar illa upp eller blir sårad. Det är ett så märkligt klimat att leva i. Det blir liksom aldrig någon debatt för att alla på sätt och vis är oroliga för att såra någon annan. Bara genom att fråga. Eller påpeka något som väcker en annan fråga. Det vi kallar diskussion är oftast ett sätt att sitta och hålla med varandra.  Jag har svårt att känna mig bekväm i det sättet att vara. För jag frågar alltid för att jag verkligen vill veta. När jag inte förstår. När jag vill gå vidare. Fungerar nog som en evig treåring. När jag är i sammanhang där människor inte är så ängsliga är det så underbart. Man kan till och med vara högljudd utan att någon tar illa vid sig. Att få bara vara den jag är! Som jag längtar efter det. I alla sammanhang. Det kanske är en utopi. Det funkar inte ens helt klockrent här i bloggen. Men jag försöker. Kanske har jag förändrats så mycket att jag inte riktigt kommer ihåg en del koder? Att jag liksom struntar i dem? Nä jag kallar inte mig själv för bitch eller skojar till det på andra sätt. Jag är jag helt enkelt. Jag är inte perfekt. Långt ifrån. Men min ärliga önskan att få veta - den har skapat ovänskap där människor har läst in en slags konflikt. I detta konflikträdda land. Folk äter hellre medicin än talar om vad som trycker eller vad de vill veta. Folk kan till och med sjukskriva sig föratt slippa ta tag i saker. Alla dessa underliggande frågor och tankar. Är det inte skönt om vi känner oss så trygga att vi vågar fråga? Och svara.  Jag jobbar ständigt på att säga saker på ett diplomatiskt sätt men ibland rycks jag med av något och kan bli intensiv. Ska vi ha ett land av beige? Det vi skrattar åt i Jonas Gardells och andra komikers gisslande av oss som folk, står vi ut med det i vardagen också? Med människor som vi hänger med eller skriver med? Jag har en vild sida som jag alltid får tämja. Kanske mycket för att jag är tjej. Kanske inte. Vet inte. Men vet att när jag är för entusiastik eller för frågvis då drar människor sig tillbaka. Frågar om jag är arg, om jag tagit illa upp. Det är så otroligt svårt att känna sig hemma i ett land där människor är så. Jag känner mig alltid hemma på de platser i andra länder där skrattet och diskussionen står högt i kurs. För jag skrattar mycket. Diskuterar mycket. Är inte någonstans en hummande lågmäld yogini. Även om jag i min yoga är dödligt seriös, så finns ju hela jag i alla möjliga sammanhang. Kanske är det det som är yoga mest av allt? Att våga vara sig själv fullt ut. Att veta om att man inte är perfekt men där alla personligheter får finnas? Även min. Som inte är tyst. Som frågar. Vet att det är många som läser här, några hundra varje dag och det gör mig så glad, vad tänker du? Får din personlighet finnas fullt ut och vågar du vara dig själv rakt igenom?

14 kommentarer:

  1. Nej jag är inte alls som dej. Jag är mer lugn och tycker det är jobbigt med människor som är påstridiga. Men det kanske inte du är. Jag tycker naturligtvis att alla personligheter måste få finnas!!!
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja påstridighet är svårt det tycker jag också. Tack för ditt svar!
      Kram

      Radera
  2. Hej Annika!
    Jag tycker väldigt mycket om när du skriver den här typen av inlägg som nästan aldrig någon kommenterar. Jag tror du slår huvudet på spiken för vi är oroliga att säga fel eller på annat sätt stöta oss med folk. Men jag säger istället tack ska du ha!

    M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Jag vet att det ofta är så när man skriver om den här typen av saker. En del känner sig träffade och andra blir provocerade. Min enda avsikt är dialog. Oavsett vad människor tycker! Extra mycket tack för dina rader just därför!

      Radera
  3. Tänk, jag har inte upplevt dej som frågvis - inte på vaffodådåå-viset i alla fall :) Däremot tycker jag det är spännande med ditt driv, att du vill gå till djupet och ta reda på. Tänker att min rastlöshet säkert skulle må bra av lite mer diskussioner, fördjupningar och engagemang, men jag är rätt lat och är nog väldigt nordisk i min framtoning och norrländska ssschjupppp ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen det kanske är mer så jag är, jag vill veta på djupet. Fint uttryckt :) Och det är tur vi är olika, vi behöver ju även ssschjupp ibland!

      Radera
  4. Vad fint du skriver. Jag känner igen mig. När jag undrar "Varför då?" så är det precis som Nina beskriver det: Jag vill förstå på djupet. Jag vill gå bakom fasaden och liksom verkligen Mötas. På riktigt. Jag upplever att min varför-fråga kommer från mitt hjärta, och jag tänker också att då är den inte påstridig. Då är den ärligt menad, och öppnar upp för möjlighet till verkliga möten. För om du verkligen vill svara, från ditt hjärta, då ser vi varandra bortom alla konventioner, ytor, och annat som grumlar vår syn för sanningen.

    Därför blir jag glad när jag får en sådan "Varför då?" riktad till mig själv, om någon ställer den från sitt hjärta och verkligen vill veta, verkligen vill förstå, utan att döma eller värdera. För då har någon annan sträckt ut handen till ett riktigt möte.

    Samtidigt har jag full förståelse för att alla inte känner som jag. Många känner sig pressade, trängda, obekväma, irriterade när de får dessa nakna och öppna varför-frågor. Det kan bero på en massa saker, kanske på att de själva inte vet, eller att de inte vill lägga ner sin fasad av någon anledning, eller något annat som vi inte har en aning om. Men jag tänker att oavsett varför de inte vill svara (åh, här får jag hålla i mig för att inte utbrista ett "men VARFÖR DÅ? varför vill du inte svara?") så är det viktigt att känna in detta och släppa det. Att ställa frågan med försiktighet. Att inte verka utmanande, utan faktiskt ställa den från hjärtat - av ren nyfikenhet och önskan om att på djupet förstå en annan människa. Andra kommer trots detta att ta illa upp, tror jag, men då ligger det i dem och inte i vår intention eller fråga.

    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Sol! Tack och tack för dina rader. Jag känner igen mig i allt du skriver.Precis det där ögonblicket när man vet att man inte ska fråga mer men frågan hänger på tungspetsen i alla fall! Stor kram tillbaka och alla har verkligen sitt ansvar i det här!

      Radera
  5. Bra inlägg, igen. Jag har en dåligt underbyggd teori, men en känsla av att det kan ligga till så här. När man får frågan tillbaka på ett uttalande eller påstående, och kanske en fråga till, då upptäcker man att resonemanget står på bräcklig grund. Man har helt enkelt inte täckning för det man säger och kan följdaktigen heller inte diskutera det om man nu inte gör som du skriver, alltså sitter och håller med varandra och kallar det för diskussion.Det är då många reagerar med ilska eller vrede eller någon form av avståndstagande. För man har en känsla kring ett ämne, som man inte kan förklara eller försvara, och då reagerar tyvärr en del som att de är personligt angripna av frågan eller frågeställaren.
    Robert K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Robert, kloka rader som alltid från dig! Och ja, jag tror det ligger mycket i det du säger. När jag tänker på det.

      Radera
  6. När jag läste ditt inlägg så tänkte jag hela tiden på min mamma. Om varför hon är så arg på mig. Tror att det är för att jag ifrågasätter. Hon har ju blivit uppvuxen på det där sättet att man inte ska hålla på och lägga sig i. Då stör jag helt klart.
    Inte bara jag. Alla som säger något hon inte gillar passerar som besvärliga...eller nåt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag ser en skillnad mellan att fråga och ifrågasätta. För mig är det inte riktigt samma sak. När man ifrågasätter är man ibland kritisk och vill på något sätt poängtera det som jag ser det. Att fråga kan också upplevas som ifrågasättande men det behöver inte bli så. Tänker jag. Den frågvisa...

      Radera
  7. Marika är något på spåret där. Stör, det är ju det man gör när man frågar ibland, upplever jag det som. Man stör en bild av något, eller en uppfattning eller rör om helt enkelt. Störande.
    Robert K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det nog! Det är väl därför man också får känslan av att vara jobbig. För att man är jobbig för någon?

      Radera