tisdag 10 september 2013

Mitt sanna jag


Jag har varit i Berlin. På yogakurs. Solen har dånat och staden var stor. Återsett vänner jag inte sett på flera år. Varit i tysta kvarter med träd i långa rader. Fikat utomhus med många koppar kaffe. Yogat i en sval ljus lokal med teglet i böljande vågor i taket. Nyskurade golv att fästa fötterna på. Den lågmälda intensiva kunskapen som tränger igenom tankens brus. Nej det går inte att beskriva mer än ganska ytligt. Något jag snuddat vid inombords, visar sig i glimtar. My true self. Mitt sanna jag. Där gränsen går i yogan, där börjar jag. Min form. Så klart. Så svårt.
   Att arbeta med sitt inre via det yttre. Vilken enorm sammanblandning det blir i vår del av världen. Sammanblandning och märkligheter. Nej det är ju inte någon träning i den fysiska bemärkelsen även om det sker fysiskt. Kanske har vi svårt att greppa det som handlar om en kultivering inombords. Men inte bara andligt och själsligt utan även om den fysiska kroppen. Som egentligen är materia och förstörbart. Tvärtom mot det andliga. Kroppen som förfaller och bygger upp sig igen. Men via kroppen in till det som är det sanna jaget. Det autentiska. Läser om träning och yoga på alla möjliga och omöjliga ställen och ju mer jag läser, ju mer konfunderad blir jag. Vad är det egentligen jag gör? Hemma på mitt golv? I mina olika utmaningar? Är det något jag gör för att få definierade muskler? ett bra sexliv? en smal kropp? Myten om yogakroppen, den har verkligen satt krokben. Framför allt för unga människor som sett en filmsnutt som rullat runt i sociala medier  då och då. En ung atletisk vacker kvinna som yogar i svarta underkläder. I sängen bakom henne ligger en man och sover. Och den är så listigt utformad. Den väcker känslan hos många människor att tro att bara du yogar så kommer din kropp att se ut så där. Men nej. Det fungerar ju inte så. Och sedan hela konceptet med kvinnors kroppar. Hur de ska se ut, vad de än sysslar med. Det gör mig trött. Nästan lite illamående. Och när det sker i yogans kostym blir det rent av frånstötande för mig. Nej jag tycker inte att det är okay någonstans. Faktiskt.
   Mina lärares kroppar är harmoniska. De kan göra komplicerade övningar utan ansträning. Nej de har definitivt inte valt ut en muskelgrupp och tränat den, det är ett så infantilt sätt att behandla kroppen på i mina ögon. Ja jag vet, många kopplar ihop det ena med det andra. För mig är det befängt. Kroppen vi bor ska vi självklart vårda. Sköta om. Men inte dyrka. När jag har en lärares svala röst som förklarar sambanden mellan olika rörelser, olika blockeringar och hur det ser ut i olika kroppar, då försvinner allt kring hur något ser ut. Fram träder rörelsen med tydlighet. Rörelsen som är sprungen ur energi, som blir energi. Är det någon som förstår jag jag försöker säga? När allt det andra är avskalat. Autentiskt. In till kärnan av oss själva. När allt det andra är förstört, då är det just det som är kvar. Och ja, den där kvinnan i de svarta underkläderna, det visade sig vara en annons för just underkläder. Kvinnan, visar sig vara en kvinna som tränar hela dagarna och som har väldefinierade muskler som hon gärna visar utan kläder också, för allt som kan sälja. Det är ungefär så långt man kan komma från mig och min yoga. Hittar det här och jag känner hur hela jag törstar efter den här typen av inlägg.
http://bodydivineyoga.wordpress.com/2012/01/24/yoga-body-the-conspiracy/

Bilden överst är lånad från samma blogg som länken går till.

6 kommentarer:

  1. Jag läser det du skriver och blir både tagen och tillbakadragen, om du förstår hur jag menar. En del av mej tycker det känns lite övermäktigt, jag ska försöka förklara.

    Jag vet precis vad du menar med en harmonisk kropp, där flödet och energin flödar i det närmaste fritt. Jag vet också hur hårfin skillnaden är mellan att ta hand om sitt tempel och att polera det så att alla ska se hur vackert det gnistrar i solen.

    Varför jag blir lite tillbakadragen är att jag har lite svårt att se det såhär svart och vitt. Vill inte riktigt ha någon åsikt. Vill inte vara såhär nära medvetenheten. Kanske för att jag precis upptäckt hur lycklig jag är över att min kropp bär mej som den gör idag, hur glad jag är över träningen och springet i benen. Jag ser inte att det är fel någonstans med det (det uttrycker du inte heller, det är mina ord), tvärtom, det är mitt sätt att vårda mej. Jämsides med yogan, alltid alltid.

    Så tror jag faktiskt, också, att våra olika inriktningar inom yogan leder oss in på olika stigar. I kundaliniyogan, som står mej närmast, plockar vi verkligen ner yogan till människan, för att uttrycka det lite magert. Det är långt från alla "kroppsspektakeluppvisningar" som många yogaformer idag hänger sig åt (plumt uttryckt, jag vet). Och jag tror jag varit inne på det förut, allt har sin tid och vi måste var och en skala av det som inte gynnar oss. När vi själva skalar av, så uppmuntrar vi (ofta i det fördolda) andra att göra detsamma. Så när du skriver såhär fantastiskt så banar du väg för något nytt, inte bara för dej själv.

    (Sen får man räkna med att få superlånga, flummiga och spretiga kommentarer i kölvattnet!)

    Sat Nam ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är övermäktigt, för vad kommer man att möta? Mycket trassel? Eller tomhet? Att våga ställa sig vid "avgrunden" inombords kräver mod. Och en bra lärare. Jag ser det inte någonstans som svart eller vitt. Jag ser det som en rörelse framåt där man skalar av det onödiga eller ytan om du så vill. Ja yogan ser så olika ut där är vi överens. Det som en del kallar yoga ser jag inte ens som det, utan att vara arrogant. Det är mest som en slags dålig kopia på något man inte känner till och kan något om egentligen. Skulle kunna bli huir lång som helst i mitt svar men stannar där. Och ja, jag vet hur mycket du tycker om att springa och löpträna. Och nej, det är inte det jag menar när jag skriver om hopblandningen. Skönt att du förstod det. Jag gillar långa kommentarer! Kram!

      Radera
  2. Jag ska inte bli så lång i kommentaren som Nina.
    Vill bara säga att visst ändras kroppen också.
    Yoga är ju både kropp och själ. Union.
    Fast jag gillade ditt inlägg. Tror att många stirrar sig blinda på de tjusiga videorna och bilderna.
    Försökte få med en kompis på ett yoga pass genom att skicka henne en sida på skolan dit jag tänkt mig.
    "är du tokig" blev svaret då hon trodde att hon skulle vara tvungen att göra akrobati på hög nivå.
    Fast för eller senare får jag henne med.
    Det är jag säker på.
    Kanske ska jag be henne läsa här hos dig...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja om du bara visste hur framför allt unga tjejer som kommer till mig tänker om yogan och kroppen. Lite sorgsen blir jag allt. Och ja det är klart att kroppen ändrar sig, men kanske via något annat än det vi tänkt. Be henne läsa :) Kram!

      Radera
  3. Du är så jättemodig jämt...skriver det som många inte vågar tänka ens.....tack!!
    Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack! Känner mig mer som tjatig och att jag skriver sådant som är jobbigt för många... Dina ord värmer!

      Radera