onsdag 17 juli 2013

Igång

Vaknar vid midnatt av en enorm åskknall. Det mullrar rakt ovanför våra huvuden och regnet öser ner. Fullkomligt vräker. Och åskan dånar. Känns som den är precis ovanför. Det är mäktigt. Det är lite skrämmande. Sover igen. Vaknar med ett ryck klockan sex då kyrkklockorna gör sitt bästa för att väcka de som kanske fortfarande sover. Första morgonen satte vi oss nästan upp i sängen, herregud, vad händer? Här behövs ingen väckarklocka, kyrkans ljud fullkomligt stänker över bergen.  Genomsyrar allt en kort stund. Solen lyser på kanten av bergen på andra sidan och värmen är redan här. Svalorna svirrar i luften. Morgon och kväll. Katten går på jakt och slåss lite då och då. Grannens barn gråter och sopbilarna skramlar. En vanlig morgon i Lovran. Vi gör våra morgonbestyr, dricker en kopp hett vatten, väntar en halvtimme och så är det dags för yoga. Jag gör min yoga i köket och min man i ett av rummen. Det går fint. Det är viktigt att göra sin alldeles egna yoga och i fred.  Sedan tar vi en kopp kaffe på vår balkong. Åh jag älskar den balkongen. Den gör oss delaktiga i livet här.
   Vi har bytt vår träningstid på morgonen mot en eftermiddagstid på grund av värmen. Och klockan 17 är vår träningslokal på hotellet i skugga. Det är tur för jag svettas floder redan av yogan. Och kursen är igång. Vi är en ganska liten grupp och det är så skönt. Vi kommer in olika tider till dojon och gör vår serie med våra efterföljande asanas. Vi har alla fått individuella asanas. HELT individuella. Det är makalöst. Rymmer en ocean av kunskap och erfarenhet. Och jag har fått stående rörelser för att ändra mitt andningsmönster. Allt för att bli kvitt lungornas tyngd eller hur jag ska översätta the heaviness in your lungs. Jag kommer att få olika asanas utifrån vad som händer i kroppen. Känner det lätta i bröstkorgen direkt efter en lång hostattack. Och idag vaknar jag med en huvudvärk från helvetet. Den däckar mig nästan. Gör mig först lite ledsen sedan inser jag att hela processen är igång. Och för att må bra går vägen via det som inte är skönt. Någonstans. Men gör gott i slutänden. Jag litar på mina  lärare. Jag ser fram emot kvällsträningen med dem. Det är gott så. Jag är igång.

4 kommentarer:

  1. Rörande glad. Tacksam. Ja, jag känner yogan ända hit. Sat Nam.

    SvaraRadera
  2. Keep up & hoppas din huvudvärk har flugit sin kos! Kram

    SvaraRadera