söndag 20 mars 2011

Röda diamanter

Gojibär. The Chinese wolfberry eller röda diamanter som de också kallas. Har ni ätit dem? Hört talas om dem? Ja jag antar det. Jag köpte en liten påse i somras. Strödde dem på filmjölken, sen glömde jag liksom bort dem. Sådär som det kan vara med nyhetens behag. Träffade en gammal vän idag på solpromenaden. Hon berättade om sin kroniska bronchit. Om hostan. HOSTAN. Som hon varit förknippad med. Som stört hennes nattsömn och hennes ro. Jobbet. Men så fick hon tipset att börja med Gojibär, 1 matsked om dagen. Och hon började. Och så. Plötsligt. Märker hon att hostan är borta. Jaja, ingen naturvetenskaplig studie bakom detta. Men hennes historia räcker väl för mig. Som också är behäftad med hosta långlånga tider. Jag köper ett kilo imorgon :) Här ska ätas. Och tillfrisknas :) Googlar och hittar bara superlativer. Och vet att vår egen Stadsträdgårdsaffär får slut på bären så snart de kommer in. Med 500 gånger mer C-vitamin än apelsiner, tre gånger mer järn än spenat och fyra gånger mer antioxidanter är körsbär är det värt ett försök. Ett rejält.Traditionellt har gojibär använts inom kinesisk läkekonst för att behandla smärta, värk, synproblem, huvudvärk, impotens, njur- och leversvaghet, lungproblem och mycket mer. Vad säger ni, har ni testat? Hur har det i så fall funkat?

7 kommentarer:

  1. Tänkte på er i fredags... hoppas ni alla hade en fin yogastund hos dig!

    Jo jag äter dessa små bär också och kan ju bara säga att jag mår bättre än på länge trots mina sjukdomar... kanske inte endast bärens förtjänst, men ändå, jag tror de bidrar!:)
    Ska tipsa en kompis med ihållande hosta...

    KRAM

    SvaraRadera
  2. oj då!Tack för tipset, jag behöver också de små bären:)

    SvaraRadera
  3. Goda är det ju också... Hoppas att de hjälper! Kram till dig!

    SvaraRadera
  4. Har inte ätit dem tillräckligt för att uppnå någon särskild effekt. Men gott är det ju alltid med bär, och varför inte prova om man får ut någon effekt av dem. Kramar

    SvaraRadera
  5. Jag åt dem förra vintern, tror jag det var, men får väl säga som Anna Gabriella här ovan att knappast tillräckligt för att få någon märkbar effekt. Däremot har jag alltid havtornsbär i frysen, som jag tar en liten näve av nu som då. De är ju också orange :)

    SvaraRadera
  6. Hej hej!
    Vad spännande! Ge det ett försök. Jag tycker inte att vi ska glömma bort alternativ medicin, för läkemedlen kommer ju trots allt där i från från grunden.

    Kramar*
    /V

    SvaraRadera
  7. Yogastunden var jättefin och det blir en till på fredag. Och jag har börjat äta bären. Rapportera om det blir en förbättring. Och Nina, havtorsbär låter också gott! Och självklart är jag för alternativ medicin, Viralila :9

    SvaraRadera