torsdag 22 april 2010

Mat

The pure intake of food... Tja vad betyder det egentligen och vad är "food"? Asanas är food. Mat är food och där kan vi ha riktiga hang ups. I yogavärlden. Ojoj, så många oroliga ansikten över att maten inte smakar exakt som man tänkt. Eller att alla grönsaker inte är färska. Tja, i april, i Serbien så finns det inte så mycket färska grönsaker. Gilla läget. Allt har plus och minus. Mitt/vårt stora plus är Zhander och Emma. Och den sköna dojon. Och att vi möblerat om på vårt rum och fått space och fint. Maten är mindre viktig för mig. Kanske svär jag i kyrkan nu. Kanske spottar jag på någons åsikter. Inte meningen. MEN. Mat är sekundärt för mig. Den lagade maten. Böcker och lektioner mer viktiga. Och jag säger inte det för att vara viktig, bara att så är det. Har inga hang ups på mat. Är uppfostrad att äta det jag blir serverad och att ta seden dit jag kommer. Funderar inte ens på om det borde vara mer kryddor eller annat. Medan andra går igång på det och vill styra hela processen. Man får liksom bestämma sig. Ska vi tro att vi kan lära upp kocken? Att vi ska kontrollera vad han/hon handlar på marknaden? Eller ska vi släppa taget och äta det vi blir serverade och inse att det är så det ser ut i den här delen av världen? Tja, välj själv :) Allt har plus och minus. Varje gång jag gått på kurs för Z blir jag mindre hungrig så för mig stämmer det att hans och Emmas klokskap föder mig på något vis. Nä, jag är inte bättre än de som har cravings för speciell mat, det är bara inte viktigt. Under pratet efter morgonens pass får vi veta att raw food inte är bra på något sätt för kroppen! Jag har verkligen hakat på den trenden som är i Sverige nu, tänkt och läst om raw food och till och med köpt en kokbok...Z menar att om man inte kokar maten innan man äter den så måste kroppen "koka" den. Och då använder kroppen sin agni för det, dvs vår inre eld blir inte kultiverad för den går åt till att koka maten som inte är kokt. Och vår pitta ökar. Och vår yin går förlorad. Får svaren jag letat efter inuti. Och jag kommer inte att satsa på raw food, behöver inte blir mer övertygad. Lagad mat äger!

7 kommentarer:

  1. Hej A!

    Märkligt att höra att det finns så många som hakar upp sig på maten på er kurs. Det är ju inte därför ni är där!! Det klart att det är härligt om maten är fantastisk... men ni får ju så mycket substans/mat av Z och E. Skönt att du slipper den "hang-upsen". Vad gäller raw-food så talar den kinesiska tradionen om att magen/mjälten behöver varm, fuktig och blöt mat för att generera qi/prana (grytor, gröt mmm). Vår kära gemensamma kinesiska läkare och jag har talat mycket om hur mycket jing-qi (yin) (grundläggande biologisk qi) som går förlorad när magen måste arbeta med okokt/rå/kall mat. Extra viktigt för oss över 40 år som måste försöka behålla så mycket av vår jing-qi som vi kan.
    Så roligt att höra om din resa och dina iaktagelser. Ha de gott å hälsa AG

    Namaste
    Annelie

    SvaraRadera
  2. håller fullständigt med dig! Äter gör jag när jag är hungrig. Inte så lätt i ett land där allt kretsar kring mat.

    Följer med stor nyfikenhet din resa.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej hej!
    Vad roligt det ska bli att följa med på din resa! Passa nu på att yoga.

    Jag vill gärna ta del av matkulturen på det ställe där jag befinner mig. Det står så många olika ssaker om kosthållning, det bästa är att känna efter själv. Vilken mat mår jag bra av? Och så äta den :)

    Ljus*
    /S

    SvaraRadera
  4. Ta seden dit du kommer, det bär dig!

    Mina ayurvedakunskaper sträcker sig till att endast under heta sommardagar inta raw food, inte annars. Kroppen har tillräckligt att processera från förr, onödigt att skapa ytterligare bearbetningar.

    Må väl i yogaparadiset!

    SvaraRadera
  5. så fantastiskt att ni kom iväg! vilket äventyr och vilken viljestyrka!
    önskar dig en lärorik och djup upplevelse dom här dagarna. låter som att den är på god väg...
    kram

    SvaraRadera
  6. Ojoj spännande att höra! Men lite synd, jag som tycker raw food verkar så GOTT.. jaja.. väljer jag att äta den så vet jag nu vilket val jag gör :)

    Tänker på dig!!! Puss å kram L

    SvaraRadera
  7. Annelie - eller hur, de talar ständigt om samma saker dessa våra mästare, C och Z :) AG hälsar!

    Marika - så roligt att du följer mig!

    Sandra - håller med dig!

    Sue - tack jag mår riktigt fint :)

    Alexandra - jag har det så bra jag kan önska! Önskar dig detsamma :) Tycker inte att du har så många hang ups på mat, tror att du har färre än du tror. Faktiskt!

    Sarapirat - tack, ja det blev ett äventyr av det hela att ta sig hit. På något vis :)

    L - min gullehjärta - ja jag vet! tycker också det och bilderna i kokboken ser förföriska ut. Men nu har jag förstått att jag inte ska äta det i alla fall... Tänker på dig också!! pussochkram

    SvaraRadera