tisdag 6 april 2010

Friend shui

Vänskap. Ett ord laddat med så mycket positivt. Och svårt ibland. Känns nästan förbjudet att säga att vänskapen kan försvinna också. Om vänskap funnes vore vi vänner - skrev Slas en gång, något som irriterade mig enormt mycket. . Idag ser jag ärligheten i de orden. Man har vänner, ibland sedan många år tillbaka och så är man inte riktigt vänner längre. En vän säger; friends comes and goes that's what life is about. En annan säger friend shui, rensa inte bara i röran utan rensa bland vänner. För de man kanske inte har samma kontakt med längre, är de vänner? Och då menar jag inte antal gånger man hörs av. Jag har haft ett slags bokslut över en vänskap i helgen. För mig själv. Inget stort tala ut eller frågor som inte får svar. Nä. Det har skett i mig. Känt mig lite låg och skör. Jag har haft en vän i närmare 35 år, vi har gjort mängder av saker tillsammans, delat mycket sorg och glädje, tågluffat och åkt mc. Pratat och pratat. Reflekterat och funderat. Frågat och undrat. Skrattat så vi kiknat. Men på senare år går våra tankar och värderingar åt olika håll. Så mycket att det blir svårt att hålla ihop det som tidigare var något. Nu är det tunt och genomskinligt. Jag har sörjt. Varit lessen, tänkt och tänkt. Försökt fråga. Men vi når inte varandra. Ingens fel. Men obekvämt inombords. Kanske är det så att när förändringens vind blåser, då händer annat man inte riktigt räknat med. Också. Och att bli lessen när förväntningarna inte infrias, spilld energi. Bättre att se var man står och vilka som är ens vänner nu. Nya vänner, där vi delar det som är viktigt nu. Varför är det så svårt att släppa taget om gamla relationer? Är det någon slags sentimentatliet som håller mig kvar i det som redan är över? Är jag hård? Visst. Ibland hittar man tillbaka till varandra. Men det kan också bli som ett gammalt äktenskap, man har färdiga roller och ingen kliver utanför ramarna. Det stelnar och gråar till sig. Men nu sörjer jag vårt skrattande. Våra förlösande snack. Så länge sen det var så. Nu jag vågar mig på att rensa även i mina relationer - friend shui!

11 kommentarer:

  1. hej hej!
    jag förstår precis vad du menar. jag funderade på det i går.

    kramar*
    /S

    SvaraRadera
  2. Tror många känner igen sej. När nära vän har funnits där i massa år och sen går man åt olika håll pga diverse orsaker. Men då e det kanske bäst att lämna vänskapen med goda minnen så inte det bli olidlig bittersmak av människan. Livet här och nu - och vänner därefter- här och nu = ja!

    SvaraRadera
  3. Vackra ord av Daniel!

    Alla "drabbas" vi av detta fenomen. Livets vindar förändrar oss och plötsligt ser vi på omgivningen med andra ögon/öron. Det viktiga är att kunna släppa greppet istället för att låta något mangla på för all framtid. Annars sugs vi tomma på energi.
    Vi laddar oss bäst i rätt sällskap!

    SvaraRadera
  4. Detta får mig att tänka på en barndomskompis jag "gjort slut med" för att hon har en så rasistisk syn på allt...fast vi försökt att lappa ihop och jag vet att det inte går så finns hon ändå i tankarna ibland...

    Platonisk vänskap!

    SvaraRadera
  5. Förstår din sorg...jag är en människa som har svårt att släppa taget om människor...jag vet inte varför det är bara så..å jag kan helt sätta mig in i din situation. För mig är mina vänner guld värda..men ibland undrar jag om det är bara jag som tänker så i relationen..att det bara är jag som kan gå genom eld för å hämta vatten till min vän? Jag vet inte..å jag tampas med det.
    Klappar din kind och sänder en vänskapskram..

    SvaraRadera
  6. Så kloka tankar som vanligt... och visst är det väl så att vänskap förändras... allting gör ju det på något vis... och ibland känns det lite extra...
    Kram du kloka bloggvän!!

    SvaraRadera
  7. Så skönt att ni förstår och tänker liknande tankar kära bloggvänner!

    Sandra - kram tillbaka!

    Sue - du kan formulera dig så rakt på, jag håller helt med dig men det är svårt ibland att släppa taget för mig.

    Marika - så är det för mig också, men jag försöker styra mina tankar mer! Kram

    Daniel - så rätt så rätt. Jag vill inte bli bitter, det finns inget värre som jag ser det. Så det får bli vänner här och nu. ska inte grotta ner mig mer i det :)

    Toril - du och jag fungerar ganska lika i det här tror jag, du satte huvudet på spiken :)

    Milla-adante - du är en väldigt klok person själv! Kram tillbaka!

    SvaraRadera
  8. känner igen mig i det du skriver. håller på att läsa en bra bok, du kanske har läst den; vänskapskoden heter den, jättebra.

    hoppas att du får en bra helg :) take care! kramar

    SvaraRadera
  9. Friend shui - Vilket fantastiskt uttryck! Och vad svårt det är. Mycket svårare att tillåta sig själv att släppa taget om relationer, än saker. Kanske inte så konstigt, men dock.

    Kristina Lugn sade någon gång, i något sammanhang, att hon skiljer på människor hon tycker om, och på vänner. Hon har många människor hon tycker om, men ganska få vänner. Jag tänker mig att det är så man kan släppa taget om dem som inte längre är vänner - de kan fortfarande vara människor man tycker om. Inga dörrar behöver stängas, och en dag så kanske vänskap finns där igen. Eller inte, men så kan det också få vara.

    Om Shanti!

    SvaraRadera
  10. Molly - den ska jag nog läsa, inspirerande titel. Ha en skön helg! Kram

    Sol -Kristina Lugn, vilken klok människa hon är. Det lät som något jag kan ta till mig. Tack!

    Om Shanti!

    SvaraRadera