torsdag 29 april 2010

Aphana Vayu

Kalla morgnar. Varma dagar. Livet flyter. Floden flyter. Vaknar tidigt och vid min morgonprocedur när kaphan ska ut efter natten så kräks jag lite. Galla. Ont i höger sida. Och gårdagen var en rensning av magen. Opåkallat. Eller inte... Får vänta länge på min tur på träningen. En liten flamma av irritation när jag för åttonde gången gör min framåtböj, hoppar bak, tar mig genom hundarna och så återigen framåt. Men jag vet att det är många han ska gå till. Och jag kanske är bortskämd, van att han är tidigt vid mig? Fokuserar och då är han där :) Efteråt - pratar med Z. Om min morgon. Allt är som det ska. Good! säger han och ler. Your Aphana Vayu is working, funny things will happen to you. Han frågar också om jag är nöjd med maten!!! Och det är jag ju... Med glädjen sprittande knallar jag hemåt. Aphana Vayu - downward moving wind. Som vi jobbar med hela tiden nu. Det funkar! Paschimottanasana kommer nog att vara med mig en lång tid. Och det är OK. För han säger att när den fungerar och man ligger platt framåt, då fungerar en mängd andra positioner, som man inte ens tränat på länge. Och jag vet att det stämmer, alla hans råd hitills har fungerat. Tillit. Tro på den som undervisar. Hägg och syrén doftar gudomligt. Solen steker men skuggan är skönare. Är det åldern tro? Att jag tycker så mycket om skuggan? Stor marknad idag. Men jag tittar bara. AG köper en hängmatta och frukt. På torget tar vi en glass. Hasselnötssmaken smälter på tungan och det är ganska gott att leva. Min Aphana Vayu jobbar!

9 kommentarer:

  1. Hej hej!
    Vilken klok lärare du har! Jag tror också att paschimottanasana är nyckeln till andra asanas. För mig är det en av de svåraste asanas. Jag hoppas jag får öva på den i höst under en lärares blickar och omtänksamma händer.

    Ljus
    /S

    SvaraRadera
  2. Ödmjukhet.
    Tacksamhet.
    Namaste

    SvaraRadera
  3. vilken rikedom
    härligt, vad glad jag blir för dig.

    SvaraRadera
  4. väldigt inspirerande att läsa om dina upplevelser där. hur länge blir du kvar? hur ser era dagar ut?
    undervisar du yoga i sverige?
    kram

    SvaraRadera
  5. Så fint att ha en lärare som man känner tillit till...vilken ynnest..även om det tar tid innan han kommer förbi till dig..:)
    Jag undrar om du vet några fina yogakurser innanför Sveriges gränser? Finns det någon du kan rekommendera?
    Kram å önskar dig en fin valborg!

    SvaraRadera
  6. Beata - tack!

    Sandra - hoppas du hittar DIN lärare! kram

    Nina - Namasté!

    Anna - tack det värmer!

    Sarapirat - tack! Jag går kursen till torsdag morgon och det är kurs alla dagar fram tills dess. Vi tränar på morgonen i olika grupper, gör en serie och så de asanas vi själva fått. På eftermiddagen har vi självträning och då har vi fått sittande träning, sittande uppvärmning och olika dagar sitter vi en kvart i olika asanas. Man kan tycka att tiden är lång däremellan men faktum är att det händer otroligt mycket inuti under vilotiden. Lugnet här och inte mycket att göra, gör att andra saker kommer till ytan. Otroligt givande! Vissa eftermiddagar har vi mer ren teori och vissa av dessa lektioner är det tid för frågor om det som händer här och nu.

    Jag har undervisat men det är några år sedan, men jag kommer faktiskt att starta i höst igen! Och det känns fantastiskt bra. Har fått Zhanders "välsignelse" :) kram!

    Toril - ja det är en gåva! Jag känner inte till andra stilar än Shadow yoga eftersom jag inte utövat någon annan. Jag bor i Örebro och där finns det bra lärare :) Kram till dig och önskar dig också en härlig Valborg!

    SvaraRadera
  7. åh, kul att du ska undervisa igen. lycka till! när jag läser här saknar jag och längtar efter dom mer intensiva yoga perioderna jag har haft i mitt liv. just nu är det för lite. men vem vet, sakta men säkert kanske jag hittar min väg tillbaka...

    SvaraRadera
  8. Allt har sin tid - sarapirat!

    SvaraRadera