tisdag 13 oktober 2009

Summan är större

Summan av kunskap är större hos gruppen än hos individen. Tja, det borde vara självklart men är inte alltid det. När jag var på nätverksträff för några veckor sedan sa en av föreläsarna just det här. Att vi är klokare ihop än var och en för sig. Ta till exempel Wikipedia som blivit så stort och självsanerande. När någon som känner till mer eller andra fakta kan ändra det som står - tja, då rensar webben sig själv så att säga. Wikipedia är numera pålitligare än Nationalencyklopedin...visar undersökningarna som föreläsaren refererade till. Wikipedia som för mina barns lärare varit ett fult ord! Nästintill i alla fall. Tänk när det nya funkar bättre än det gamla - visst är det intressant om vi tar det till oss? För mig blir det självklart att jag tänker på bloggandet, när vi kan dela saker här och ibland lära oss saker av varanda - då måste vår yogisar uniteds kunskaper vara större i gruppen än hos individen. Men det visste vi väl egentligen redan :)

3 kommentarer:

  1. Jepp, tack vare yogisar united har jag inhämtat kunskap som inte bara gynnar mig, utan andra och kommande yoginis. En säker källa jag kan vända mig till och samtidigt sprida ny kunskap. Delad glädje är dubbel glädje!

    SvaraRadera
  2. ja, jätte gärna :) jag har letat efter tjocka yogamattor på internet men inte hittat några. är din matta jätte mjuk som kuddar? eller lite hård men ändå mjuk? jag skulle behöva en matta som är mjuk, men inte så mjuk att jag sjunker ner i den. går det att göra solhälsningen på din matta och andra asanas?

    ljus*
    /S

    SvaraRadera
  3. vilken härlig fundering! :) åh, wikipedia är så bra, men jag har aldrig fått reffa till det på universitetet. där är det bad bad. just nu håller jag att läsa om yama och niyama på wikipidea och jag lär mig så mycket.

    ja, det är det som är så underbart med bloggandet :) att man kan prata med människor som tycker om samma saker som än själv. dela med sig av sina erfarenheter.


    kramar*
    /S

    SvaraRadera