tisdag 26 januari 2016

Lyx

Mest av allt känner jag tacksamhet efter vår resa. Jag är tacksam över att jag lever i det land jag gör. 

Att jag får tänka vad jag vill och även uttala mina åsikter.

Att vår demokrati är så viktig att värna om. Extra viktigt när främlingsfientlighet, rasism och hat sprids. Då måste vi ta hand om vår rättighet, stå upp för den och även öppna munnen.


Att jag kan leva på min lön.

Att jag kan välja inom så många områden vad jag vill syssla med och sedan göra det jag brinner för.

Att jag behöver påminna mig om lyxen jag har jämfört med väldigt många andra människor i världen.

 Att jag kan äta annat än ris, svarta bönor och kyckling, jag måste inte äta samma sak varje dag.

Att jag kan spola på toaletten var jag än är i Sverige och allt fungerar.

Att vår sophämtning fungerar så fenomenalt bra. Vi kan till och med sopsortera hemma och lägga olikfärgade påsar i soptunnan så ordnar tekniska förvaltningen resten.

Att vi kan få andas renare luft för att våra bilar inte släpper ut så mycket avgaser.

Allt detta gör mig mjuk i sinnet och mer tacksam och nöjd över mitt eget liv i mitt eget land. Men också att jag kan hjälpa, välja var jag vill lägga min energi och pengar. Det är helt enkelt lyx.

2 kommentarer:

  1. Det är när man reser - faktiskt både bokstavligen och andligen, som man inser det vackra och lyxiga, och är tacksam för det man redan har.
    Kram!

    SvaraRadera