torsdag 13 juni 2013

Glädje och tillåtelse att sjunka ett steg till

Går på fest. Vår stora personalfest med 450 andra som firar in sommaren. Vi dansar, sjunger och jag njuter av kvällen. På natten hostar jag överdrivet mycket. Jag förstår ju med hjärnan att jag inte ska göra sådant. Men festtjejen i mig vill så mycket ibland. Det var sol. God grillbuffé, mäktig chokladmousse med jordgubbar, kaffe och så massor med mineralvatten för min del. Jag älskar att dansa. Jag älskar att sjunga. När volymen är hög och man sjunger sådär skråligt, överdrivet - hur kul är inte det? Så nej, jag ser inte dagens form, eller brist på form, som ett straff - bara som en konsekvens. Jag tar mina mediciner. Längtar tills sonen och hans flickvän kommer ikväll. Ska dra i handbromsen efter mina yogaklasser ikväll. Vila lite extra. Bara vara. Jag vet, det är verkligen dags för det nu. Jag lägger mig i supta padmasana med ett stort bolster under ryggen och öppnar bröstkorgen. Tillåter hostan att dra sig upp och ut ur kroppen. Snart vänder det. Lägger mitt medvetande ännu längre ner i kroppen nu. Tillåter allt att sjunka. Tänker inte. Och glädjen från igår, den ligger som ett filter i mig när det svala regnet drar in i trädgården.

8 kommentarer:

  1. klokt och medvetet varande.. och förmågan att njuta av livet. allt man behöver. här ropar någon mamma hundra gånger om dagen. uppskattas :)

    kramar Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. eller hur? och vi får uppskatta det vi har. kramar!

      Radera
  2. Fint med filtret, livsfiltret <3

    SvaraRadera
  3. Så härligt beskrivet, en sån rolig fest. Och så fin bloggen har blivit med den blå färgen. Älskar blått.
    Krya på dig nu och vila riktigt ordentligt.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  4. En bra fest kan verkligen höja humöret länge. Ofta när jag inte har lust att gå ... då blir det som roligast men när jag ser fram emot något länge kan jag ha skruvat upp förväntningarna för mycket. Fast man ska ju glädja sig ... också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis så brukar det ju vara. Förväntningar styr så mycket. Jag behövde festen rent mentalt men kroppen tog lie stryk :)

      Radera