fredag 21 juni 2013

Det ljusa mörkret

Sover några timmar. Vaknar. Hostar, men bara lite. Men vakenheten följer mig. Jag vet att det är en vattaobalans. Men just nu, när dimman slumrar på ängen som jag ser utanför mitt fönster, då suger jag i mig midsommarnattens magi istället för att ömka mig. Kokar te. Längtar efter en dotter. Sådär svidigt i bröstet. Hon kommer hem om en vecka. Den där kättingen mellan mitt hjärta och hennes, som finns där i eviga tider, den darrar lite lätt när det drar av längtan. Mammahjärtat svämmar över.
   Nu finns den längsta dagen framför oss. Den ljusaste. Det svidande ljuset jag nästintill plågats av den här våren. Rossel. Men ändå, det är krävande och samtidigt givande. På natten när det mörka inte blir riktigt mörkt känner jag det extra tydligt. De här sista veckorna, lite sömn, jobb, mycket yogaundervisning och att känna mig lite i otakt med tillvaron, det tonar ut nu. Jag är ledig i flera dagar. Jag tog min sista medicintablett nu i natt. Jag ska varsamt rehabilitera mig till min helhet. Jag har gjort en liten plan för nästa veckas mat och dryck. Skriver om det senare. Just nu, vilar in midsommardagens magi. Sitter alldeles tyst i fåtöljen i det ljusa mörkret och andas djupt. Långt ner i kroppen. Och jag är tacksam. För allt. Det väller in i mig, att jag lever. Att jag finns just nu. Med allt vad det innebär. Och jag vill slippa ytan. Bara vara på djupet. Om du förstår? Inte alltid lätt men nu strävar jag. Innerligt. Önskar dig den ljusaste av midsommaraftnar!

7 kommentarer:

  1. Förstår, sådär så det mullrar till inuti.
    Så mycket mer kan jag inte säga, det blir bara yta då...
    Kram vackra!

    SvaraRadera
  2. tack igen för att du delar,
    jag känner som oftast igen mig i orden och mellan raderna.
    och den där svidande längtan, känner igen den jag med fast från dotterhållet...

    kramar

    SvaraRadera
  3. Åh så fint, gripande och sant. Den där kättingen mellan hjärtat och barnen.
    Önskar dig allt gott, både i midsommar och framöver.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  4. jo jag tror jag förstår. låt oss vara där. på ett bra och inte för sårbart sätt..

    kramar Lycke

    SvaraRadera
  5. Åh! Snart är jag hemma! <3 L

    SvaraRadera
  6. Tack rara ni för kommentarer och att ni förstår. Kram!

    SvaraRadera