onsdag 28 november 2012

Påfyllning

På fredag morgon reser jag och min man till Dublin. Jag ska gå en kurs som heter Sound Sadhana. Det är en Shadowyogavän som har kursen och vi ska träffa och bo hos andra yogavänner. Det känns som en belöning. Det har varit lite tung höst att undervisa, så mycket sjukdom och frånvaro hos mina elever. Som det blir ibland när föräldramöten, virus och annat ställer till det. Det har varit svårt att ha en kontinuitet i undervisning för att människor avlöser varandra i frånvaron. Jag har fått undervisa väldigt intuitivt och det har fungerat. Trots allt. Bra. Men ibland suger det musten ur mig och jag behöver påfyllning.  Men nu ska jag fylla på med egen energi. Har länge varit intresserad av ljud. Hur de påverkar oss och vilka ljud vi behöver använda oss av för att stärka. Kursen är över helgen och så här står det i kursbeskrivningen:
The power of sound is well documented in ancient Indian and Chinese treatises. The Vedic tradition used sound to invoke the power of the gods and the natural stability was determined and measured by music.While the system has evolved technically, over time, its devotional nature and religious philosophical interpretations are still embedded in the music of India. Ragas, the basis of the classical system take on many forms, such as the embodiment of a particular deity or the expression of a particular season, and has also been used to call upon the elements. They have the power to create a particular mood both within the individual and in his/her surroundings. Ragas are the basis of all levels of Indian music including chanting and Kirtan.

Jag har egentligen inga förväntningar, kan bara sitta ned och få ny kunskap av en människa som studerat klassisk indisk musik i nästan 20 år. Vilken förmån!

5 kommentarer:

  1. Men så härligt!
    Påfyllning när det är som bäst och med lagom stora förväntningar kommer du få toppendagar! KRAM och ha det så väldigt, jättebra därborta i staden där de pratar så vidunderligt vackert :)

    SvaraRadera
  2. påfyllning behövs denna mörka höst minsann. och vad spännande med ljud, den kursen hade jag gärna gått. snön har kommit åter idag...

    kramar om, Lycke

    SvaraRadera
  3. Ja vad härligt!
    Ha det så bra!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Underbart. Jag hoppas du får påfyllning, värme, ljus och glädje på resan. Kramar Anna

    SvaraRadera
  5. ha det fint där i dublin!
    låter spännande och inspirerande.
    stora kramar till dig

    SvaraRadera