tisdag 31 juli 2012

Skimrande minnen



Öppnade en låda i mitt skrivbord för att leta efter något. Hittar ett kuvert med gamla bilder. Jättegamla bilder. Min mormor som baby. Mamma och pappa. Jag som liten. Och jag försjunker i minnen. Det är klart att jag saknar alla mina absent friends and family. Men jag lever med saknaden som ett rosa skimmer i mitt hjärta. Inte som ett sår. Stor skillnad. De har inte levt förgäves. De finns i mig. Jag berättar om dem för mina barn. För andra kvinnor om min mormor, en fantastisk person på många sätt. Ni vet ju att jag både gjort sorgbearbetningar och att jag arbetar med det. Jag kan inte nog berömma den metoden. Nej, det är klart att den inte tar bort sorgen. Bara den vassaste taggen. För livet är ju så. Vi föds och vi dör. Det är en del av livet att andra dör ifrån oss, vi tycker nog alltid att det sker för tidigt. Vi skulle ha sagt det där, gjort det där. Och så var det plötsligt för sent. Vänta inte. Gör det du tänker att du ska göra sen. Om det är möjligt och rimligt rent praktiskt. Vad prioriterar du i ditt liv? Får det kosta något att satsa på sig själv? Och när det värsta har hänt, när någon älskad människa lämnar oss. Kan vi då tänka oss att lägga pengar på att befria oss från smärtan i förlusten? Eller tror vi att ett glas vin med vännerna ger samma sak? Jag vill inte raljera, absolut inte, men ibland behöver man liksom ta tjuren vid hornen - gå in i det för att frigöra framför allt sin glädje som kan få en grå hinna av att inget är roligt när förlusterna staplats på varandra. Som de gör ju längre man lever. Livet är så. Inget farligt. Bara mänskligt. Något vi måste förhålla oss till. Mina blickar dröjer vid mamma i brudklänning, som en prinsessa. Det finns saker jag skulle velat fråga henne om  nu, visst är det så, saker jag inte tänkte på för 25 år sedan när hon dog och lämnade mig totalt krossad och tillintetgjord. Men hon finns i mig. I mitt sinne. Att öppna lådan är som att få en present. Hon ler tidlöst mot mig. Precis som pappa. Jag är ändå glad att jag fick ha dem så länge som jag fick. Ingens liv går att mäta. Det levs. Ingen vet ju heller vad som väntar. Om döden är födelsen till något annat. Det tror jag. Under tiden har jag dragit ut den vassaste taggen så att jag inte tappar andan av smärta när jag ser mina kära le på sina bilder. Istället tänker jag, men där är ni ju. Skimrande minnen.

10 kommentarer:

  1. Du skriver så fint och så klokt. Det är inte lätt detta med sorg och jag undrar ofta hur man "ska" göra när man sörjer. Hur man "ska" göra för att kunna dra ut den vassa taggen och istället plocka fram ljusa minnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din sorg är unik eftersom förluster handlar om relationer till 99 % och alla relationer är unika. Men det jag skriver lite om är sorgbearbetning som är en känslomässig metod för att lösa känslomässiga förluster. Den fungerar. Garanterat :) Och sedan får man leva med det som sker. Kram!

      Radera
  2. En klump i halsen och tårar som bränner när jag tänker på dig och din mamma... och samtidigt påminner du mig att det viktiga är just hur vi har det medan vi lever. Ingen lever speciellt länge...
    Du skriver så fint och insiktsfullt och jag är så glad att du är min bloggvän! Någon gång skulle jag vilja träffa dig på riktigt, och bara prata prata prata:)
    Tack för påminnelsen också att det är nu som gäller.
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Milla, det är klart att vi måste träffas någon gång! Tack för dina ord. Kramar

      Radera
  3. Vackert skrivet och tänkvärt som vanligt.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Väldigt klokt och insiktsfullt. Accepterande.
    Själv kämpar jag varje dag med att förlika mig med att det inte finns några garantier i livet och att när som helst kan de jag älskar eller jag själv dö.
    Någon slags livsstress

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det är inte kul när man befinner sig där. Ibland tröstar mig tanken på att allt förändras. ALLT. Och mår man dåligt är man ändå på väg till att må bra. Kram och välkommen hit!

      Radera