måndag 13 februari 2012

Det ena lika kraftfullt som det andra

Det är samma. Samma process fast omvänt. När ayurvedans behandlingar fortsätter att ge verkan och reaktioner i min kropp och själ - så är det samma som yogan gör. I det längre perspektivet. Som ibland kan vara kort, men som i det långa ögonblicket alltid jobbar på lång sikt. Så liten rörelse i yogan kan ge en så stor påverkan i slutänden. Det vet jag nu. Det har jag känt i min kropp, sett i andra. Men jag har inte tänkt att det fungerar på samma sätt med ayurvedan. Men det gör det. Jag är helt säker. Det händer fortfarande saker i min kropp och mitt sinne sedan min ayurvediska pancha karma, ayurvediska reningsprocess som jag genomgick i augusti i Indien. Fortfarande. Och ja, min lärare Z hade sagt att det kunde bli så. Men det var svårt att greppa. Då. Inte nu. För nu KÄNNER jag att det är så. Och då är det inte konstigt att yogan får stå tillbaka. För att processerna inte ska ta ut varandra eller köra helt slut på mig. Som bor i den här kroppen. Vet att Z också sagt att man inte tar massage de dagar man går på yoga. Och aldrig under en yogakurs. Just för att det ena är lika kraftfullt som det andra. Haft lite svårt att förstå. Eller kanske att tro. Men nu vet jag. För jag känner att det fortfarande händer saker i min kropp som jag vet hänger ihop med ayurvedan. Inte meningen att verka hemlig eller flummig. Bara sakligt konstatera. Än. En. Gång. Z hade rätt :) Igen och igen. Jag verkar vara en svår typ att övertyga! Måste uppleva allt själv. Men å andra sidan gör jag ju det. Nu. Upplever olika förändringar som alla hänger ihop. Fantastiskt! Ayurvedan och yogan som är systrar. Skapar förändringar både i kroppen som är mycket mjukare och i sinnet som på sätt och vis är helt förändrat. Mer luftigt. Båda lika kraftfulla. Var rädd om dig, du som tar olika behandlingar och yogar samtidigt.

Bilden lånad från www.treatmenthouse.com

9 kommentarer:

  1. Som systrar. Åh som jag tycker om när du säger så. Och jag förstår precis vad du menar. Jag känner också numera att jag måste vara rädd om processerna i min kropp, så de mår bra av varandra och inte tvärtom. Detdär med att inte ta massage hursomhelst när man yogar känns väldigt självklart. Vi masserar ju oss själva i allra högsta grad när vi yogar och att då gå in med ytterligare tryck&bearbetning kan absolut vara mera stjälp än hjälp. Däremot är ju taktil beröring alltid skönt, ja rentav livsnödvändigt.

    Och än en gång tycker jag det är så skönt att kunna kapitulera en smula och låta processerna ha sin tid - för vi behöver inte vara där och peta hela tiden :)

    Kram syster!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kapitulera verkar vara mitt mantra nu för tiden :) Kram syster!

      Radera
  2. Himla interessant det du skriver, Annika! Har ännu inte provat på ayurvedan...men kommer till den...sen...
    Under tiden följer jag din process med stor nyfikenhet.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har allt att hitta där tror jag Marika. När det är dags. Och jag är glad att du följer mig. Kram

      Radera
  3. Absolut det låter klokt. Sen är det väl nödvändigt att känna efter själv, även om din lärare kan otroligt mycket så är vi alla bara människor.. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är vi det. Men det har egentligen inget med honom att göra. Mer att processerna är så kraftfulla och att jag ibland misstagit mig när det gäller massage och annat. Han förmedlar bara andras vishet :) Kram

      Radera
  4. Tror absolut att det är som du säger, fast jag varken provat det ena eller andra :) healing har jag dock fått och andra behandlingar som rörde om mig mycket - vet hur hyperkänslig jag är i kropp o själ..så det är nog därför jag inte kastar mig huvudstupa in i sådant.men så fint att läsa om hur det är för dig rara! tack för orden också.har varit lite lågt ett tag, inte roligt känna så, men jag vet ju att det går över. här är snöstormigt idag..

    kramar Lycke

    SvaraRadera
  5. Lycke lycke lycke. Sov gott inatt. Stor kram min vän!

    SvaraRadera
  6. Hej igen och tack för kloka orden hos mig! Hur fungerar det där med mycket Jangenergi i svaj? och vad skönt att höra att många kan vara lite låga denna årstid. D-vitamin försöker jag plocka på mig idag när jag tittar mot solen, och så har jag gjort en gladlista. nu ska det fokuseras på det positiva i allting tänkte jag. orkar inte vara låg längre. basta basta (ler)

    kramar en torsdag, Lycke

    SvaraRadera