måndag 16 augusti 2010

Yogabiblioterapi

En artikel om läsning i DN igår fångade mitt öga. Journalisten beskrev böcker som betytt extra mycket för henne. Böcker som kanske inte har någon prestige eller som man nästan kan skämmas lite för att man fortfarande gillar och som man gömt i sitt hjärta. . Böcker man kan återvända till och som alltid ger något. Biblioterapi kallade hon det. Fyndigt. Kanske är ett vedertaget begrepp men för mig var det första gången jag hörde det. Och hur väl stämmer inte det? Att man får något av böcker. Något som läker. Som gör gott. Som visar att jag är inte ensam. Inte alls. Och jag kan känna samma känsla när jag läser framför allt i andras bloggar om yoga. När gnistorna hittar in i hjärtat. I tanken. När jag mår bra av att läsa. För yogaböckerna, de rör inte vid det som man kämpar med varje dag. Jag har inte hittat någon än, som gör det i alla fall. Och hur väl behöver man inte lite yogabiblioterapi? För att förstå. För att inse att jag är långt ifrån ensam. Vi går samma vändor allesammans. Tror jag. Även om vi inte gör det samtidigt. Förståss. Det spelar ingen roll om du uppfattar dig själv som stel eller flexibel, det stretar och det drar alltid, man kommer längre och då uppstår något annat. Man känner saker i sin kropp som inte är unika. Även om det är det för en själv. För mig. Men när jag berättar om det finns det alltid någon som känner igen det. Så väl vi behöver det. Att känna igen oss. Tror jag. Och när jag famlar. När mitt inre och yttre inte riktigt är på samma våglängd. Då svalkas jag av att läsa vad andra upplever. Blir inspirerad även om det är jobbigt för den som skrivit. Ofta kan det vara svårare att formulera sig i de lägena. Och ja, det finns ju delar i yogan som jag inte tror att man ska beröra med ord, för det går helt enkelt inte. Och det är inte det jag menar nu. men att det alltid alltid visar sig på golvet vad som pågår i mitt liv för övrigt. Just nu. Tänker på de här utmaningarna som hänger ihop med ens inre. Tack ska ni ha! Alla ni som delar med er och som jag läser flitigt :) för jag hittar guldkorn överallt hela tiden. Gnistregn över mig. Och det hjälper mig. Och jag tror vi behöver lite yogabiblioterapi allesammans.

4 kommentarer:

  1. Jag tror att det du skriver om är en stor anledning till att jag läser andras bloggar. En gemenskap och ett igenkännande som behövs i vardagen, på och utanför yogamattan. Tack till dig som också delar med dig.

    SvaraRadera
  2. Wow,yogabiblioterapi, mitt i prick!

    Yogisar united, är stora juveler att dela vardagen med.

    Kram för träget bloggande!

    SvaraRadera
  3. Hej Annika!
    Det är så fint med böcker och läsa andras bloggar. Det ger någonting.

    Ljus*
    /S

    SvaraRadera
  4. Du var inte borta särskilt länge :)
    Att läsa, det är så berikande, ibland.
    Ibland när jag läser om någon bok eller text, då undrar jag om jag sov förra gången. Eller rent av var ankommen av något slags rus. För det är så olika, texter växer, och krymper efter sinnestillståndet hos individen som läser. Precis som dagens underbara yoga kan vara morgondagens plåga.
    Dina texter, däremot. De är alltid lika friska och ger mod i barm och anledning till eftertanke.
    Frid.
    Robert K.

    SvaraRadera