söndag 14 mars 2010

Yoga med skidorna på

Yoga var som helst. För det är liksom så det blir för mig. På något vis hela tiden. Vi är i fjällen och jag åker längdskidor. Plötsligt är jag rädd. Livrädd för minsta nerförsbacke... Längtar till uppförsbackarna. Hmmm, något är skevt. Kommer ihåg när jag var 10 år, långt innan det fanns skillnad på skidor. Det fanns bara skidor, inte längd, löpar, slalom eller turskidor. Skidor! Vi tog oss upp högt högt upp i backarna, klättrade och släpade skidorna. Sedan hann jag knappt vända skidorna rätt så for jag ner. Rakt nerför. Som ett spjut. Och som jag njöt. Vi byggde hopp och jag hoppade. Och nu - var är hon, 10-åringen med flätor som stod rakt ut från mössan? Vart tog hon vägen?
Nu när jag ska åka nerför en backe med jullriga längdskidor så börjar jag gråta. Helt overkligt men det är som proppen går ur mig. Jag gråter så jag inte ser något genom solglasögonen och jag förstår ingenting. Men jag åker. Stannar - blir rädd och så åker jag igen. Talar mig själv igenom det hela. Och till sist så åker jag två riktigt långa nerförsbackar, ramlar och åker igen och då känner jag, precis som i yogan - att jag är igenom. Vad som hände - tja, jag yogade helt enkelt med skidorna på :)

8 kommentarer:

  1. Nej vad häftigt - och härligt!!!
    Vet du, jag hade världens angst för nedförsbackar när jag spände på mej skidorna igen för nåt år tillbaka. Så rädd jag var. Men ner kom jag och det rusade genom magen och hjärtat ville stanna. Härliga känsla när jag klarade det. Om och om igen.
    Yoga, javisst.

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra Nina! Att det finns fler...

    SvaraRadera
  3. det här är ytterligare ett bevis på vad yogan hjälper oss igenom!
    "en vän i nöden"

    SvaraRadera
  4. tänk alla dessa rädslor som gror och växer i oss ju äldre vi blir. blir vi räddare med åren? ibland känns det som att ja, det blir jag! och ibland känns det tvärtemot. fast jag tror att det snarare är så att vi hittar verktyg att handska rädslan med. som yoga..hoppas du hade det bra i fjällen.

    SvaraRadera
  5. Ja jag tror du har rätt, vi hittar verktygen och släpper loss rädslan så den inte är fången i oss. Jag tror att vi alla bär på olika rädslor, som vi faktiskt inte har en aning om innan något utlöser det hela. Yogan är fantastisk på det sättet, att hantera olika saker.
    Ja fjällen var en ren retreat för oss! God mat, fin snö, mycket vila och härliga diskussioner :)

    SvaraRadera
  6. Rädslorna ja...vad gör det med oss...tampas själv med många just nu...skönt att höra att du tog dig igenom dina:)kram

    SvaraRadera
  7. det låter som att du hade en bra helg :) hoppas att den här veckan blir en bra vecka för dig :) take care! kram

    SvaraRadera