fredag 26 mars 2010

Mästarnas mästare

Kan inte låta bli att skriva om mr.Iyengar då och då. Bara jag tänker på att han utövat OCH undervisat i yoga i över 70 år så blir jag stum och ödmjuk inuti. Vilken klokskap, han är också formidabel på att uttrycka den. Jag fick en av hans böcker alldeles nyss, Yoga: The Path To Holistic Health och den är bara så WOW! Vackra texter, instruktiva bilder och hans önskan om det han vill förmedla så stark rakt igenom. Den är som en enorm uppslagsbok. Jag slås av att han är en av de få levande människor som haft Krishnamacharya som lärare. En äkta GURU. Och att han själv aldrig slutat med sin egen yoga. Det tror jag är en förutsättning för att vara en bra lärare. Att man fortsätter. Ibland kan man bli lite trött på att Zhander ändrar i sina serier, att de inte är exakt samma, vissa asanas försvinner och andra kommer till. Men det visar egentligen bara att han utvecklas, och vi får hänga med :) Det är nog det som också kännetecknar en god lärare, att man hela tiden undersöker och hittar olika delar i sin egen yoga. Som man sedan lär ut. För som Annanan kommenterade för några inlägg sist här hos mig, det är en hel del som skadar sig i den fysiska yogan. Och att man självklart har ett eget ansvar, men som lärare har man också ett ansvar - att inte pusha människor för hårt. Att vi hittar skillnaden i oss själva med hjälp av en erfaren guide och vägvisare. Självklart är ingen lärare perfekt och vi lär oss alla hela tiden. Men för att undervisa, måste man ha en egen fungerande självträning - det är min övertygelse. Se vad varje individ behöver. Så svårt! Men också lockande :) Att mr I och Z har fortsatt med sin träning gör ju att de också vet hur deras åldrande kroppar påverkats av en del asanas och rörelser. Lärare, guider och vägvisare, så viktiga för vår egen utveckling!

7 kommentarer:

  1. Underbart!
    Vi är ju verkligen alla olika med olika behov i olika tider av livet.
    Vackert inlägg!

    SvaraRadera
  2. Jo, jag är också imponerad av Iyengar. Har två av hans böcker hemma och läser i dem då och då för att påminna mig om storheten i yogan.

    SvaraRadera
  3. Hej, så härligt och visst är det väl så det ska vara. Förmågan är väl att vara en lärare bara på den "nivå" man själv är på. Möta där man är helt enkelt med ödmjukhet och då är det ju ödmjukhet i att man faktiskt kan gå tillbaka och ändra också. Allt är ju utveckling.
    Boken är super, jag har den. Tror det var min andra yogabok.
    Har du läst hans dottersbok? Geeta Iyengar tror den heter Yoga a gem for woman. Den är underbar.
    ha en bra helg

    SvaraRadera
  4. Ja vad häftigt med någon som tränat så länge...helt otroligt!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Tänkvärda ord och jag instämmer helhjärtat i din hyllning av Mr Iyengar. Såg ett klipp på youtube där han gav smakprov på sin egen andning, vilka andetag - bredd och djup.

    SvaraRadera
  6. Inspirerande att läsa det du skriver om Iyengar. Jag lärde känna yogan via ashtangan, och har följaktligen studerat Patthabi Jois tolkning av det Krishnamacharya lärde ut. Ett tag har jag dock känt ett spirande intresse av lära känna hans övriga elever, och häromdagen beställde jag en bok av Iyengar. Ska bli spännande!

    SvaraRadera
  7. hej hej!
    du har helt rätt! :) jag valde att göra lite andra saker, testa mina vingar och just nu får det räcka. sedan när jag är lite bättre kan jag stoppa in små fina yogastunder i vardagen. jag har ju bara 2 timmar om dagen som jag kan koncentrera mig på.

    den där boken låter jätte inspirerande! :) du har helt rätt att ens yoga är som livet självt. kroppen ändras och det gör yogan med.

    kramar*
    /S

    SvaraRadera