måndag 29 mars 2010

Hetta

Näsblodsmorgon. När jag är för trött, när jag har för mycket hetta i min kropp, då blöder jag näsblod. Det vet jag sedan länge. Många tycker det är otäckt, det är något med själva blodet som gör det tror jag. Något som väcks, något primitivt. Men jag är van :) Känner det i näsan, lägger mig ner och väntar. Trött och lite modstulen. D har redan tänt ljus och rökelse när jag kommer in i vårt yogarum, så välkomnande. Gör yoga men väldigt anpassat för idag. Det regnar ett strilande grått regn ute och jag inser att idag får jag vara varsam med mig själv. Kommer till jobbet och möter en arg kollega som har massor med bränsle för ilska. Men jag lyssnar bara, blir absolut inte arg och inser att jag faktiskt har kommit en bit på väg, jag må ha hetta i kroppen men inte i hjärtat! Jag inser att det som är mitt är mitt, det som är någon annans, det behöver jag inte lägga energi på. Jag är övertygad om att yogan lett mig in på den vägen, att se vad som tillhör mig och inte. Låt oss alla vara varsamma med oss själva och lyssna selektivt.

8 kommentarer:

  1. Tack för fina kommentarer om att vara varsam med sig, som du lämnade i min blog. Tack även för fin text om hur du själv praktiserar detta.

    Du har såklart rätt, man ska vara rädd om sig, och när nedre delen av bålen är upptagen med menstruation så ska man inte pressa på. Ibland vet en vissa saker så väl, men glömmer ändå att praktisera dem. När kroppen avger blod, oavsett var, så är det nog ett tecken på att vi ska vila och vara just varsamma. Tack för påminnelsen om det, och var rädd om dig!

    SvaraRadera
  2. Va skönt att vara där, eller hur. Jag känner det på mornarna när mina Gulliganer skriker för fulla halsar och jag bara andas igenom, tröstar och pratar lugnt. Jag vet ju att inget blir bättre för att jag också tappar tålamodet men oj så många gånger jag gjort det ändå. Så dumt! som Mia Törnblom sägare, hi, hi.

    Det där med hettan och näsblodet, jag undrar om inte min Storgulligan kan ha samma reaktion som du, hon blöder periodvis väldigt lätt, ofta på nätterna, men också om hon springer och leker och kommer upp riktigt i varv. Vad är du för något, Pitta? Och vad skulle du ge mig för råd att hjälpa henne om hon skulle va som du. Att få henne att ligga ner och andas är något att sträva efter men inte något som kommer att funka med en gång inte, ha, ha.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Yoga ger ju lugnet!

    Fastän adrenalinet å ilskan tryter så håller man sej lugn.

    Vilken lyckovinst.

    SvaraRadera
  4. Annica! Vilken skön insikt! Och vad befriande att inte ta på sig kollegans ilska utan bara kunna lyssna! Jag hoppas att jag också kommer dit en dag...

    SvaraRadera
  5. vad jobbigt med näsblod :(
    hoppas att du känner dig bättre nu :)
    är det fint väder och sol hos dig? hoppas det, det brukar lätta upp om man mår dåligt eller så. här är det tyvärr gråmulet.

    du får ha en fortsatt bra dag, vecka och en glad påsk om du tar bloggpaus nu innan påskhelgen drar igång :)
    kram

    SvaraRadera
  6. SÅ sant...önskar att jag själv kunde bli bättre på just detta...men jag jobbar på det...
    Kram!

    SvaraRadera
  7. hej hej!
    det är bra att du tar hand om dig själv, att du tar det lite lugnt när du har näsblod. jag har haft näsblod ofta den här vintern. i dag kom det lite när jag hade tränat. förut blev jag rädd för det, men inte längre. det är ju en naturlig del av mig.

    bra att du inte tog åt dig utan kunde behålla lugnet.

    tack! :) det ska bli så spännande. det är ont om ettor i linköping, men jag samlar poäng och hoppas på det bästa. i morgon har jag till och med en date. han är så gullig och kommer "hem" till mig så att vi kan ta en promenad i området. jag förklarade för honom att jag hade varit sjuk och inte kunde göra vad som helst när som helst. han verkade acceptera det.

    kramar*
    /S

    SvaraRadera
  8. Tant Grön - så svårt att råda någon annan! Din Storgulligan och jag kanske inte alls fungerar på samma vis... Jag är dominant i Pitta och det kanske hon också är. Jag är också väldigt "torr" inombords, som det kan vara med dominans i den doshan, och jag behöver fukt. Det vore enkelt om det bara var att dricka vatten, men mat som soppa, ångkokta grönsaker osv är jättebra för mig. Kanske för henne? Och att få sin sömn på natten. Låter simpelt men det här med mat och sömn, större än man tror :) Lycka till!

    Sandra - så härligt med date! Good luck!

    Sol, Daniel, Magda, Toril, Molly - tack för kommentarer. Idag lyser solen här och allt känns lättare och jag tar det lugnare :) Kram på er!

    SvaraRadera