lördag 6 mars 2010

Lördagmorgonfundering


Köksdörren far upp med ett brak. Det långa tunga vita draperiet fladdrar till. Ute är det stilla men luften fylls av helikopterljud. Något slags lufttryck får ibland just köksingångens innerdörr att öppnas. Vi bor nära ett stort sjukhus och ibland kommer ljudet som en virvel i luften, när helikoptrar ska landa på taket. Då vet man att det är bråttom. Ofta handlar det om transport av organ eller annat livsviktigt. Fylls av tankar på människor som är sjuka, har det svårt och att den där helikoptern kanske betyder allt. Att någon väntar på något livsviktigt. Och att samtidigt tassar jag runt i mitt kök och kokar chai och saknar min älskling som är på skidfärd några dagar. Att just jag är just här. Och att allt finns för mig. NU. Och tanketrassel är inget annat än just det. Trassel. Vi har alla svårigheter vi ska ta oss igenom och klättra över. Men jag ska inte överdriva det som är tungt i yogan. Inte sakna balans. Om jag möter inre torn att klättra upp i, då ska jag göra det. För jag har ingen orsak att inte göra det. Ibland kan jag få en känsla av att vi är lite bortskämda när vi yogar. Eller bortskämda är kanske fel ord - kanske är vi alltför fokuserade på det yttre. På den fysiska kroppens alla olika delar? Att vi lyssnar för mycket. Att saker får fel proportioner. Vi kanske förstorar det som är svårt för att vi sällan möter den typen av motstånd? Kanske inte vet hur det är att riktigt böja nacken. Att kapitulera. Att se det som faktiskt fungerr? Och lägga allt fokus just där? Där det fungerar? Och nu, nu pratar jag egentligen bara om mig! Jag kan ju aldrig aldrig säga hur det är/känns för någon annan! Med yogan kommer en slags varseblivning. Man känner mer. När jag lyssnar inåt kan jag upptäcka en mängd saker. Och när jag lär mig någon ny asana, eller kommer längre i en bekant rörelse, då känns det plötsligt någon annanstans i kroppen. Och jag tror att vi ibland blir alldeles för fokuserade på det som gör ont, stramar, känns annorlunda och konstigt eller väcker något som slumrar. Men vi har valt den vägen - att väcka något till liv inuti och vi kan aldrig veta hur och när det vi väcker kommer att vara. Om ni förstår hur jag menar? Så jag böjer nacken och tar emot det jag får! Slutar tänka på OM jag ska yoga, bara tänka ATT. Ja jag vet, sjukdomar och mens kommer i vägen och ger oss vila. Och fullmånen :) Men resten av tiden - finns ingen ursäkt! Inte för mig. Egentligen. Utan utmaning och att pressa sina gränser - ingen utveckling. Så enkelt - så svårt.
Tänker på den där helikoptern... Att jag kan gå runt här i mitt kök och stöka och fundera. Att jag har en alldeles egen serie att göra och att inget egentligen hindrar mig mer än jag själv. Och när jag som igår till slut får upp mig själv på mattan så inser jag också att det är precis så jag ska göra. Sluta trassla med mig själv. Våga ta emot. Så länge jag har mig - så länga ska jag använda mig och gå vidare!

10 kommentarer:

  1. hej annika!
    det är jag som har tagit bort två nya inlägg.

    ljus*
    /S

    SvaraRadera
  2. hej annika!
    tack för din(a) kommentar :) om du bara visste vad glad jag blev, den gjorde min dag :)

    som alltid ett tänkvärt inlägg. är du organdonator? :)

    ditt inlägg påminde mig om att det är världsnjurdagen den 11 mars. tack :)

    du får ha en fortsatt bra dag! kramkram

    SvaraRadera
  3. Organdonator? Bara när jag dör :) men om någon i familjen skulle behöva något jag kan avvara så gör jag det! Längre än så har jag inte tänkt...

    SvaraRadera
  4. Mmmm...fint det du skriver om...ibland när det tar i emot i kroppen brukar jag tänka på dem som kanske inte ens har ben eller kan stå upp...då känner jag tacksamhet över att min kropp trots allt fungerar även om det inte är någon atlet-yoga direkt...å jag är lika vig som ett kylskåp men hellre det än en kropp som inte är hel...
    Kram

    SvaraRadera
  5. Annika förresten, kan du berätta för mig hur du gör då du lägger in ett klipp från jag antar youtube...som du gjorde häromdagen med yogan? Jag har ingen om hur man gör å skulle vilja lära mig...Allt gott

    SvaraRadera
  6. Så sant så sant. Kom bara att tänka på att jag aldrig riktigt har fattat varför man inte ska Yoga när man har mens. Jag har försökt att hålla mig men har slutat med det nu eftersom jag alltid är som starkast när jag har mens, åtminstone när jag tränat styrka.

    SvaraRadera
  7. Sluta trassla med sig själv. Det är bra! :)

    SvaraRadera
  8. å tro att man kan. Våga.

    SvaraRadera
  9. Det där helikoptersurret får mig också att tänka och känna...
    Så tänkvärt du skriver och jag ryser när jag läser om brevet till dig själv... det stärker också min tro på tankens kraft!
    Tänk vad vi kan!!:)
    Kram

    SvaraRadera
  10. Toril - om du kopierar länken som finns under "bädda in" till höger om det klipp du vill viaa, så kommer det upp 3 rutor - en brukar vara förklickad - "visa liknande klipp" den brukar jag klicka bort. Sedan klistrar du bara in länken i ditt blogginlägg så - voilá! du har ditt youtubeklipp i din blogg. Hojta till om det inte funkar :)

    Marika - när du har mens så jobbar redan kroppen med en process och du ska låta den hålla på med det de 3 första dagarna. Din energi är också helt annorlunda och du kan bli väldigt påverkad bara av att vistas där folk utövar yoga under de dagarna. (dvs om du tränar yoga väldigt regelbundet, för då känner du av det mer) Så det är att vara rädd om sig i det långa loppet <3

    Evasleva - eller hur?

    Daniel - så sant så sant!

    Milla-Adante - ja tänk vad vi kan! Och ännu mer när vi tror på det... Kram!

    SvaraRadera