torsdag 18 mars 2010

Firar!

Siffror. 55. Två vackra femmor bredvid varandra. Det året som jag föddes. Det som jag fyller idag. Älskar slingriga tankar om siffror. Kaffe i kopp med guldprickar. En rufsigt trött familj i pyjamas som sjunger så det ekar. Fruktsallad och lyxyoghurt. Så lyckligt lottad jag känner mig när jag vaknar. Jag är frisk! För exakt 5 år sedan låg jag på akuten med två diskbråck längst ner i ryggen och med en inställd Parisresa med familjen. Morfin i kroppen och en inflammerad ischiasnerv hela vägen från skinka till fot. Känselbortfall och tårar. Dagen innan hade jag tränat hårt och tufft. Jag hade svettats i min yogagrupp och vi hade haft ett riktigt mördarpass. Jag vet det säkert för när jag kom hem sa min dotter att jag hade som en upphöjning längs hela benet. Ja, det var ischiasnerven som redan då signalerade något som jag inte tog på allvar. Mitt i natten vaknar jag av att mitt högerben står rakt upp och värker så jag tror att det ska gå av. Bokstavligt. Jag vet också att jag skrämde livet ur våra ungar, för jag skrek rakt ut. Kunde inte sluta skrika och kunde inte komma ner på britsen när ambulanspersonalen kom. Vet att min man fick mig att djupandas till slut trots att det var outhärdligt. Och att jag hade lila pyjamas på mig och att det snöade stora flingor ute i mörkret. Och min besvikelse över att det hände. Mig! Orättvist. Avundsjuka gentemot "alla andra".
Idag 5 år senare kan jag säga att mina diskbråck har varit min bästa utbildning. I att förstå hur svårt det kan vara att göra något fysiskt överhuvud taget. Att inte orka. Att ha för ont. Men att det är värt det där lilla, lilla steget man tar varje dag. När träningspasset består av tåhävningar och att man genomsvett ramlar ihop efter 5 st. Men där och då bestämde jag mig för att så långt det var möjligt skulle jag snart vara tillbaka på mattan igen. Ja, alla runtomkring var hjälpsamma. Och stöttande. Och utan det blir det för tufft ibland. Men ändå, så mycket vi har inom oss som vi inte tror. Och när jag tänker bakåt så är jag tacksam på något vis för att det hände. För att jag till slut förstod att jag inte kunde driva mig så hårt. I yogan. Att min kropp till slut skrek åt mig att jag var tvungen att stanna upp. Det finns en hel del asanas jag inte kan göra som jag gjorde innan bråcken. Det säger inget annat än just det. Jag tränar mig fortfarande i att inte bedöma mig själv, att inte sätta betyg på vad jag gör eller hur mycket. Kanske får jag som är en tävlingsnatur alltid jobba på med det? Men idag, när jag kan hoppa upp på båda mina ben utan att ha ont. När jag kan göra min yoga och känna att den helar och stärker. Jag firar extra idag och jag tänker på dig och dig och dig som inte orkar träna. Som tycker att du tappar för mycket när du vilar dig eller inte får till din träning. Yogan finns där. Yogan tar tid - låt den göra det. Firar inte bara min födelsedag, jag firar också att jag är kapabel att träna idag!

20 kommentarer:

  1. Grattis Annika!
    När jag var liten skrämde min far mig med samma upplevelse om ischias och ambulans...minns den fortfarande...

    Visst kan vi.
    Visst kan du.

    Kramar

    Marika

    SvaraRadera
  2. Mängder av gratulationer!

    Det finns så mycket inom oss som vi inte har en aning om. Lycklig omedvetenhet bidrar till ännu lyckligare medvetenhet.

    Alla kan yoga. Personliga asanas med individuella mål. Det är endast den lata som inte yogar.

    SvaraRadera
  3. Idag skriver du stora ord, Annika. En fantastisk resa som du varit ute på och fortsätter att färdas med samma frenesi som den smärtade som en gång däckade dig. Kan inte annat än imponeras av både orden, kunskapen och den viljekraft som du uppbådat. Många med dig skulle ha dömt sig till ett liv med rullator och sjukpension.
    Lycka till på färden.
    Robert K.

    SvaraRadera
  4. Grattis du goa, fina tjej. Hoppas du firar ordentligt idag. Följer dig på din blogg sedan vi träffades förra året. Du har ett rikt liv!
    Kramar från Gunwår

    SvaraRadera
  5. Stort Grattis till år 55. Grattis också till viljan att fortsätta leva ett friskare liv. Yogan är ett fint redskap på vägen. Det är så tillgängligt men ändå så långt bort ibland, när motsånd och hinder står ivägen..
    Kram

    SvaraRadera
  6. Marika - då förstår du säkert hur det var här hemma! Javisst kan vi! Kram

    Sue - tack! Kanske inte lata bara...kanske annat också som påverkar?

    Robert - tack för stora ord! Jag tror du har rätt och jag känner mig stolt. Faktiskt.

    Gunwår - va glad jag blir att du läser här! Hade ingen aning om det! Jag har varit lite seg på att höra av mig, kanske kan vi få till något igen? Hälsa Inger också! Kramar

    Swedish Yoga girl - tack! Ja yogan är fantastisk. Blev alldeles varm i kroppen när jag tänkte på hur stor påverkan den faktiskt har. Kram!

    SvaraRadera
  7. Fina du! Grattis!
    Det du skriver idag vittnar om din styrka och din livsglädje. Nu har du många, många underbara år framför dej - där livet kommer ta dej med på en resa utan like. Yogan går jämsides!
    ...så blev jag jättelyrisk också, skratt!
    VARM KRAM, Annika!

    SvaraRadera
  8. Grattis på födelsedagen!!!

    Jag kommer oxå ihåg att jag mötte D på Coop och fick höra allt, att du inte kunde åka till Paris...men har man som du Draken som asendent så kommer man igen...ofta med en förändrad syn på sig själv, andra och sitt liv.

    Namaste
    Annelie

    SvaraRadera
  9. Hurra hurra hurra hurra hurra för dig:) hoppas verkligen att du får en kalasdag! Tackar också för all pepping å dina ord går rakt in i mitt hjärta bara så du vet...
    Kram kram!

    SvaraRadera
  10. Nina - tack för fina ord! Och en VARM KRAM tillbaka :)

    Annelie - tänk vad mycket du vet :) jag visste inte själv att jag har draden i ascendenten...men du har helt rätt i det du skriver, jag blev förändrad!

    Toril - vännen, jag fick en fantastisk dag och jag tänker på dig, bara så du vet, varje morgon efter min träning! kramar

    Alexandra - TACK ja jag gillade den och blev peppad :) Kramar!

    SvaraRadera
  11. grattis annika!
    hoppas att du hade en bra födelsedag med när och kära samt en massa paket :)

    du får ha en bra helg! Kramkram

    SvaraRadera
  12. Molly, det hade jag och fick oväntade presenter!
    Ha en fin helg du också! Kram

    SvaraRadera
  13. Grattis igen kära vännen!!!! Hoppas födelsedagen var underbar! Vilken pärs du gick igenom för fem år sedan! Underbart att se, läsa om och höra att du är där du är idag! Kram Helena

    SvaraRadera
  14. Grattis!! & ja jag känner igen mig i det du skriver om att jag tycker jag tappar mycket när jag inte har yogat, som idag..

    SvaraRadera
  15. åh. grattis! vilken tänkvärd text, igen... önskar dig en fin början på det nya, och en strålande fortsättning. ta hand om dig och andas vidare i livet.

    SvaraRadera
  16. Lyckönskningar. I dubbel bemärkelse.

    Det här inlägget ger också en rejäl tankeställare om vad yoga är och vad som är viktigt. Det sätter igång så många tankar att jag varit inne här ett par gånger och börjat skriva men hoppat av igen eftersom jag har för många olika tankespår i huvudet.

    Inom yogan värnar man gärna uppfattningen av rörelseformen (nu bortser jag från allt annat som yoga är) är mild och skadefri. Det är en sanning med modifikation. Man springer inte ihop med varandra som på fotbollsplanen. Och i en del av de mer meditativa formerna är det antagligen svårt att göra sig fysiskt illa över huvud taget. Men i till exempel iyengar-yoga finns det gott om fysiskt krävande rörelser. En del är fysiskt krävande i så måtto att det krävs uthållighet och styrka för att hålla kvar. Andra är krävande i att de töjer på gränserna för hur långt muskler, senor och ledband kan töjas.

    Det är enligt min egna erfarenhet oerhört viktigt att skilja mellan de två situationerna när man pressar sig själv, eller när läraren uppmanar en att övervinna smärtan. Bränner mjölksyran i låren och mina ben darrar kan jag i alla fall hålla kvar en vira badrasana III till dess att jag faller omkull. Men när det gäller sträckningar och böjningar som ligger på gränsen till vad min flexibilitet klarar, då kan jag bara acceptera lite lite smärta - går jag över den smärtgränsen skadar jag mig.

    Det här har jag lärt mig den hårda vägen, och jag tycker nog inte att mina lärare varit tillräckligt tydliga. Och när jag läser på andra bloggar om yoga finner jag att fler gjort min erfarenhet och observation.

    Det får mig att tänka på mitt eget lärande och handledande. Det finns studenter som man bara behöver andas om en felaktighet inför, så ligger de vakna om nätterna och anklagar sig själva. Andra får man praktiskt taget ta tag i och dunka deras huvud i väggen för att det ska gå in att de inte kan göra si eller så.

    Om man tillhör den första typen och har en lärare som talar till den sistnämnda gäller det att hålla det i minnet och lyssna selektivt.

    SvaraRadera
  17. Grattis med dagen och tack för din busskommentar. Det kanske är lika jobbigt vilken busstur man än blir utsatt för. :)

    SvaraRadera
  18. Helena, Urika, Sarapirat, Annannan och Fröken K - tack!

    Annannan - dina synpunkter kräver ett eget svar, jag återkommer med ett eget inlägg om det!

    SvaraRadera
  19. hej hej!
    jag tror att det är bra :) i dag längtade jag lite till yogan.

    ljus*
    /S

    SvaraRadera
  20. vilken gripande text om ditt liv. grattis till de 55 åren!

    kramar*
    /S

    SvaraRadera