torsdag 14 januari 2010

The mastery of slight bodily movements

Längtar. Längtar. Längtar. Långt till april idag. Frostvackra träd. Men ändå - jag längtar. Tänker på Indien 2004, första gången jag träffade Z. Vår familj åkte till det ashram där han hade kurs. Vi gick ingen kurs. Gjorde ingen yoga. Vi var där främst för att D skulle fotografera både Zhander och Emma. Och hela familjen fångades av hans personlighet. Hans värme. Ögonen som sa - du duger. Ögonen som sa - är du intresserad av att utmana dig själv?
För att njuta av energin hos en mästare väljer jag att visa en filmsekvens, The mastery of slight bodily movements från den senaste dvd-filmen. För att dela min längtan med er. Min längtan efter att få lära mig mer. Min längtan efter att inse att det är de små rörelserna som betyder allt. Min längtan efter att bli sedd och hjälpt. Det är naturligtvis dubbelt, jag vet att det kommer att bli jobbigt. VET det. Men ändå, dragningskraften är magnetisk. Visst är det fantastiskt att längta så?!

4 kommentarer:

  1. Vackert...är detta yoga? Påminner mig mer om taichi och qigong....
    Förstår att du längtar..

    SvaraRadera
  2. Vackert. Vackert.
    Fascinerad av din yoga. Verkligen.

    SvaraRadera
  3. Javisst är han vacker i sitt utförande?!

    Känner att jag måste förtydliga det hela lite :) Z har två delar i sin yoga; Shadow Yoga och Nata Yoga där den senare är en slags dans - Shivas dans, som består av 108 olika karanas - det är en liten del av den som är fångad av kameran här. Z har också undervisats av en mästare inom Qigong, en Shaolinmunk från Japan, så hans olika delar har sina rötter i Qigong, Iyengaryoga och Ashtangayoga. Fantastiskt egentligen !
    Själva Shadow Yogan är yoga med samma asanas som i en mängd andra yogaformer och där man förflyttar sig med andetaget i vinyasan.

    SvaraRadera
  4. jag känner samma sak som dig. vill lära mig mer och jag längtar. jag skulle verkligen vilja testa nata yoga, det låter frigörande. dansa frihet.

    om shanti*
    /S

    SvaraRadera