måndag 7 december 2009

Kiropraktor

Gå utanför ramarna. Viktigt där jag befinner mig just nu i livet. Men det kan innebära inom fler områden än det jag tänkt först. Jag har t ex varit väldigt skeptisk till att gå regelbundet till en kiropraktor för att "knäckas rätt" som en del människor i min närhet säger och gör. Jag tror att det kan vara bra att ställa till rätta ibland. Om man hittar någon man litar på. Men jag tror inte på att vara beroende av behandlingar. Jag tror på att rätta till sitt eget rörelsemönster. Att hitta det som ska förändras och sedan göra detta med små steg.
Igår träffade jag en kiropraktor. Vi hade en lång diskussion. Jag har trassel med min vänstra arm efter ett diskbråck i nacken för 5 år sedan. Blev bra men sedan sämre igen efter att min nacke hade legat i en konstig vinkel (förmodligen) för länge under en operation för ett år sedan. Ingen känsel i arm och hand. Nu är det ett år sedan och jag känner mig inte sjuk. Men inte helt frisk heller. SÅ. Jag bestämde mig för att prova något jag aldrig provat tidigare. Han var varsam när han testade reflexer, känsel och motorik. Såg direkt att jag är stel i bröstryggen. Väldigt stel. Gav för första gången mig ett svar på varför jag fick diskbråck i både nacke och ländrygg. Förmodligen har jag överkompenserat en alldeles för stel bröstrygg...Så logiskt, så självklart! Kände på punkter där det gjorde riktigt ont i musklerna. "Knäckte" till i bröstryggen och det blev genast lite luftigare inombords. Nu provar jag detta + övningar som jag ska göra för att stärka nackmuskulatur och skuldra. Nya tankebanor för mig. För andra naturligt och självklart. Imorse efter yogan gjorde jag mina nya övningar också. Gå utanför ramarna!

4 kommentarer:

  1. vad roligt! :) jag ska köpa lite te och ge bort i julklapp. nej, jag har inte lyssnat på shakira på flera år. jag var på jakt efter ny musik och hittade henne på chon.com då provlyssnade jag på den nya skivan och jag tycker att hon har blivit jätte duktig. hon är kreativ, jag älskar hur hon får med naturen i hennes sånger.

    kramar*
    /S

    SvaraRadera
  2. Hejsan!

    Jag har läst din blogg ett tag nu och känner väl igen det du skriver i det här inlägget. Den senaste veckan har jag varit hos en chiropraktor som rättat upp både ryggen och livet för mig! Tre gånger och en betydligt mjukare rygg och massor av ny energi. Jag som trodde att jag var en halvgammal käring som hade de krämpor som livet gett mig och skulle få dras med dem! Råkade dock få syn på min krokiga ryggrad i badrumsspegeln och funderade över om det verkligen skulle se ut så?

    Igår var han helt nöjd med min rörelseförmåga och ansåg att jag borde kunna börja yoga igen efter en veckas uppehåll.
    Åh, passet igår var så skönt, jag kände mig plötsligt mycket starkare och smidigare och gjorde saker jag inte tidigare trodde var möjligt!

    SvaraRadera
  3. Simplicity - välkommen! Skönt att höra att det blev bra för dig, det peppar mig! Härligt när man får till det i yogan :)

    SvaraRadera