måndag 21 december 2009

Fyra nyanser av vitt

Som att gå i en dröm. Ute är det minst fyra nyanser av vitt. Snön är bomullslik, som om den vadderat in hela tillvaron. Andedräkten ljusgråvit. Himlen ljusnar, vitnar och blir sedan en obestämbar färg i någon ljus nyans. Blir det snö eller blir det sol? Promenerar till jobbet och har rimfrost i håret och mössan när jag kommer fram. Det är tyst och ljust. Inga skolbarn ute, de som rör sig cyklar eller promenerar sakta. SAKTA. Det är som hela tillvaron får oss att sakta ner. Stilla och lugnt. Är det inte så det ska vara hos oss på vintern? Stilla och lugnt, rent och ljust med all snö? Har läst hos både Sue och Nina om olika yoga för olika doshor. Det är så kloka ord och som Nina också skrev, olika yoga för olika perioder i livet och tillvaron. Det är väl så enkelt? Att det inte ser lika ut. Att vi ska ta det lugnt när det är kallt ute. Att kylan ute gör att vi vilar inne. Imorse tände jag först granen, sedan stjärnorna och så alla ljusen i mitt yogarum. Tog det lugnt. Gjorde hela serien men i ett annat tempo. Så stilla. Andetaget fyllde hela rummet och jag var stilla, stilla i mig själv. Stelheten gör sig påmind vissa dagar, vad gör det? Jag lyssnar på min kropp, jag lyssnar på min andning och jag känner hur vilsam den här årstiden är för mig. Drömlik med alla olika nyanser av vitt!

11 kommentarer:

  1. Årstidsyoga behöver vi för att kropp och själ ska få den stimulans som just då behövs allra mest. Det gäller för oss att lyssna vilka nyanser kroppen kräver. Gräddvit, filmjölksvit, antikvit, kritvit...

    SvaraRadera
  2. vad fint och beskrivande du skriver :)
    hoppas att du får en fin, härlig och vit julvecka :) kram

    SvaraRadera
  3. Ja, vilka vackra ord du använder idag. Och jag håller bara med dej i budskapet om att vi behöver vara stilla just nu. Vara i vår andning och göra saker i den takt de låter sig bli gjorda. Kram!

    SvaraRadera
  4. Vad underbart du skriver om snö! Jag längtar verkligen. Hoppas den ligger kvar i gamla Skåne när jag kommer efter jul.
    Vara stilla??? Kanske när jag kommer dit... just nu känns det omöjligt med allt att göra före jul!

    SvaraRadera
  5. Jag är stilla i min nyvunna energi kanske man skulle kunna säga:0) Du skriver så vackert.

    SvaraRadera
  6. Tack för fin julpoesi! God jul och ett fint yogaår 2010!

    SvaraRadera
  7. Tack för alla goda ord! Jag önskar er alla en helt underbar jul! Yogaåret 2010 kommer att bli något alldeles extra. För oss alla! kram

    SvaraRadera
  8. Så sant som det är sagt. Snön och vintern bär på lugnet. Bara till att följa med.

    SvaraRadera
  9. det finns massa vackra färger i snön :) jag tror också att det är meningen att vi ska vila nu, träden vilar under snön och det skulle vi också göra. det är så skönt med tystnaden, man kan till och med höra sina egna andetag.

    jag skulle gärnma vilja fördsjupa mig i yoga och doshor, det låter sp spännande men det får bli lite senare. har massa att läsa och fundera över just nu.

    ljus*
    /S

    SvaraRadera
  10. det är skönt att yoga lugnt och stilla när man behöver det. yogan har gjort mig med ödmjuk, jag lyssnar hela tiden inåt. känner jag mig pigg så blir det eldig ashtanga annars tar jag det lugnt i hsathayogan, njuter i varje asanas.

    om shanti*
    /S

    SvaraRadera