onsdag 23 augusti 2017

Musiker som helar och gör gott

Bild lånad från SvD
I min första lägenhet köpte jag min första skiva med Patti Smith, Radio Ethiopia, det var hennes andra album och fick inte lika bra kritik som Horses. Spelade ingen roll. Jag spelade den varje vaken stund. Jag satt i min väldigt tomma lägenhet och fullkomligt älskade hennes röst. Mina vänner gillade den inte. Så det blev oftast jag och Patti som hängde. När jag gick upp och kokade te. När jag kom hem och slängde mig på sängen. När jag gjorde mig fin för att gå ut. När jag deppade. När jag var glad. Kort sagt. Hon var med mig. Jag kunde vila i hennes texter och hennes speciella sound.
   För dig som inte känner till henne beskrivs hon så här: Rockstjärnan och poeten Patti Smith är en av de största artisterna i vår tid och har fått flera priser för sina insatser inom musiken. Hon har vunnit Polarpriset 2011 och är invald i Rock and Roll Hall of Fame.
   I måndags kväll såg jag henne för första gången live, på Gröna Lund i Stockholm. Och det var magiskt. Hon var helt underbar. Hennes medkänsla om offer för extremism, henne sång till alla mödrar som förlorat ett barn, hennes solidaritet med Barcelona, hennes kampsång som hon skrev med och till Hopi-indianerna för nästan 50 år sedan. Och som hon sa, den behövs igen i dessa tider. Och rocklåtarna som People have the power, She och den uuuunderbara Because the night. Utöver hennes musikalitet och röst som kommer direkt från hennes inre, så har hon en slags glöd runt sig av mjukhet men styrka. Den där underbara kombinationen.
   Jag var där med min dotter. Tänk att vi gillar henne lika mycket, hon är helt enkelt tidlös. Som två groupies var vi där tre timmar innan hon började. Kvällen mörknade och nöjesfältet alla lampor tändes och det var en fantastisk sommarkväll för oss 15 000 som tagit oss dit för att njuta, dansa och sjunga. Och jag hör hennes röst i mig fortfarande. Den som säger: Use your voice!

Musik som går genom hjärta och hjärna och som stannar som en varm klapp på kinden. Tänk så mycket jag behöver det!

4 kommentarer:

  1. Å sitter här och ryser med min kopp kaffe! Jag gillar också Patti Smith men konstigt nog har jag inte ens en skiva...Use your voice; så sant! Det tar jag till mig <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte nog att du också gillar henne. Kram ❤️

      Radera
  2. Hopplöst okunnig om Patti Smith, men bara älskar att läsa om dina upplevelser av henne, både tidigare och nu i veckan ♥
    Jag har alltid fascinerats av hur olika vi påverkas av olika musik, ljud och röster. Det som är mumma för den ena, är något annat för en annan. Bara ytterligare en manifestering av hur olika energier kan vara, fast det är samma energi :) Sat Nam och varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musik och vibrationer är så vidunderligt kraftfullt. Och som du säger individuellt. Kram ❤️

      Radera