torsdag 7 mars 2013

Fritt igen

Knaket i kroppen. Jag vet inte varför men plötsligt knakar det i hela mig när jag gör min uppvärmning. Framför allt i skuldrorna och bröstryggen. Det är så skönt! Och allt det stela jag haft där, alla känslostormar jag placerat där - nu är det fritt i kroppen igen. Alla blockeringar jag gråtit ut ur kroppen. Alla känslor och gammal bråte jag tagit mig igenom. Och jag vet att jag varit som ett stycke i övre delen av ryggen. Som om allt varit ihopcementerat. Men nu, när jag börjar mina mjuka cirklar i alla leder, då knakar det - på ett nästan vällustigt sätt. Helt otroligt egentligen. Återigen -yogan påverkar det mesta men lite i taget tills man plötsligt står där med något helt annat än det  man startat med. Jag vet att en del skäms när det knakar i deras kroppar när man yogar. Gick i en grupp förut där många påtalade det. Mycket har jag tyckt varit jobbigt, men aldrig knaket. Aldrig det. Och nu, när jag känner min bröstrygg röra sig, när den är levande och hela ryggraden som en böljande orm med små svängar i sista delen av min uppvärmning, då ler jag stort. För mig själv. Där på golvet. Välkommen knak.

5 kommentarer:

  1. Jag har också mycket blockeringar där.Jag har heller aldrig varit besvärad av knak men jag ska ta emot det mer med tacksamhet nästa gång efter ditt underbara inlägg. Låter så befriande!!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Härligt, här är en till som har mycket knak i kroppen, läste någonstans att det tyder på Vata-överskott stämmer nog på mig. Men fint det du beskriver. Att kroppen öppnar upp och bjuder till dans:-).. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kanske det är, jag har lärt mig att det är när man har vatadominans i skelettet. Du vet en del knakar alltid när de rör sig och så har jag det på vissa ställen i kroppen, har alltid haft. Däremot har jag inte känt det här i bröstryggen som händer nu. Sensationer :) Kram!

      Radera
  3. Hej goa Annika!

    Det knakar i mig också, hihi är en urtypsisk vata, så det stämmer nog som du säger.
    När jag gör min första solhälsning på morgonen, en halvvariant som fungerar som lite uppmjukande uppvärmning..ja då knakar det lite varstans, och jag tycker att det är skönt!
    Sedan när jag gör den första riktiga solhälsningen, då är knaket över, hihi

    Kram och ha en riktigt fin kväll ��
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och ja vi är nog många som har knaket :) Däremot är det intressant när det händer på nya ställen, som för mig nu, det känns att det är något som lossnar. Kram!

      Radera