torsdag 29 juli 2010

Vila och ta emot

Regnet som en vägg. Som en stålgrå gardin och det fullkomligt vräker ner. Mitt eget väsen får sin rimliga propotion. Och jag vilar igen. Inatt kom det halsonda och förkylningen smygande igen. Hostan dundrade in. Jag vilar från yogan. Och jag fyller på inuti på andra sätt. Jag tror också att när vi blir förkylda eller har småkrämpor här och där i kroppen, då är det tid för vila. För det verkar alltid komma olägligt eller hur? Vi ska fira en 20-åring hemma och gå på bröllop i helgen. Och jag har naturligtvis mycket att göra på jobbet. En massa pussel och tankearbete. Och yogan prövar mitt tålamod. DÅ. Då blir jag förkyld... Någon som känner igen sig? Det är nästan skrattretande på något vis. Nä, jag deppar absolut inte. Jag tar emot min paus, min vila. Gör andra saker. Tar emot. Och försöker gå hem tidigare från jobbet. Och vila mig. Inför alla festligheter i helgen. Precis vad jag behöver. Jag som aldrig numera har womens holiday från yogan får helt enkelt ta mig några dagar ibland. Lättad. Det är vad jag känner mig. Lite skumt, att behöva förklara mig inför mig själv på något vis. En liten tvist jag kanske borde fundera extra över? Viktigt att inte vara för hård mot sig själv, att följa med och när det blir motigare också låta det vara så. Utan att gå ner sig, följa med. Sommarens tema för mig. Eller livets kanske... Att följa. Tänk att jag är så envis och behöver gå så många vändor med mig själv :) Men jag lyssnar på mig. Jag vilar. Är så otroligt tacksam för era peppande och stöttande kommentarer, för som Nina skrev, det finns en yoga för alla dagar, alla sammanhang. Och just nu är min yoga kanske mycket icke-yoga... När det gäller asanas. Resten. Resten finns där, det vet jag ju. Honung. Citron. Ingefära. Lakritsrot. Mitt recept just nu under en filt. Vila och ta emot.

7 kommentarer:

  1. Som vanligt skriver du så fint och formulerar allt så direkt. Jag tänker som du, att en får sig den där förkylningen när den passar som sämst, just för att en då behöver vila som mest. Viktigt att inte bara köra på, yogapractice ska inte vara någon prestation, men även om en upprepar det för sig själv som ett mantra så kan det vara så himla svårt att leva efter det. Och då tar kroppen saken i egna händer ibland.

    En kär yogalärare jag känner hade en väldigt intensiv och lång period i sitt liv. "I need a break" klagade hon, men kom sig inte för att trappa ner och säga nej till alla åtaganden. Så bröt hon handleden, och kunde inte yoga/arbeta på flera månader. Ibland får en precis det en ber om. Bättre då att lyssna på sin egen kropp och våga vila i vilan, än att köra på och få ett riktigt brott, bokstavligt talat.

    Namaste.

    SvaraRadera
  2. Hej hej!
    Jag känner igen mig i det som du skriver. Det är viktigt att vila här och nu. Jag har haft problem med mitt knä och vilat i två veckor, yogat på ett skonsamt sätt. I dag ville jag ta i och jag tillät mig själv det. Men bara halva vanliga träningspasset. Jag var lite sur på mig själv, men jag var bestämd. För jag vet att det är bra att vila lite till och träna på ett skonsamt sätt tills det är bra.

    Ljus*
    /S

    SvaraRadera
  3. Kloka du. Du har svaren inom dej, vila i det bara. Vila i dej själv. Vila i vilan. Snart är kraften där igen. Kram!

    SvaraRadera
  4. vila och krya på dig. kroppen ger oss tydliga budskap, hela tiden.
    kram och värme.

    SvaraRadera
  5. jag tycker att du är klok. och jag tänker att jag borde lära mig mer om yoga. det skulle göra gott. kram.

    SvaraRadera
  6. Precis så. Känner igen mig så väl. Men om man kan skratta åt att förkylningen kommer i precis "fel" tillfälle ( eller rätt om man väljer att se det så) så har man kommit långt. Ta det lugnt och välkomna förkylningen och det den bär med sig. Hur knäppt det än kan låta. ;-)

    SvaraRadera
  7. Sol - ibland får man det man ber om...Namasté

    Sandra -du är klok.

    Nina - jag vet, men jag är en otålig natur :) men jag vilar nu... kram!

    Sara - jag vet, det är bara annat som drar i mig. Kram till dig!

    Fröken blund - kanske du skulle! Gör gott på ett oväntat sätt. Kram kram

    Ulrika - ja du om någon vet hur det kan vara med förkylningar och krokben för olika planer. Men jag välkomnar allt jag kan :)

    SvaraRadera