fredag 15 februari 2019

Som jag ser det

Jag ser så kallade hälsoprofiler hålla upp hela nävar med kosttillskott som de tar varje dag. Smaka på den - varje dag. Det är något som är galet när man behöver tillföra så mycket utöver det man äter. Kanske är man övertygad om att man äter helt rätt. Kanske gör man det. Kanske lider man av någon sjukdom eller biverkan av något som gör näringsupptaget sämre. Men jag tror ju på att våga ifrågasätta just det man själv gör. Gör jag det som är rätt för mig? Äter jag optimalt för min egen hälsa? Kroppen slutar också producera det som den ska men som man hela tiden tillför i form av just - kosttillskott. Så jag är ju en som testar. Jag har tagit bort mina kosttillskott. D-vitamin är det enda jag äter och ja, jag mår bra. Jag äter också det optimala, den artegena födan för människor som är animaliskt protein och bra fett. Inget som skapar inflammationer i kroppen. (Och ja, jag fuskar ibland. Medvetet. Jag väljer det jag vill äta, närsomhelst och varsomhelst, ingen tvingar mig ju till något. Jag vill bara må mitt bästa) Vad har då hänt sedan vi för snart ett år sedan började överge gamla paradigmer här hemma?
  • Jag har tappat 15 kg i vikt! Femton. Jag som inte ens ansett mig som överviktig. Men kroppen har slimmat till sig helt enkelt. Helt otippat men det visar också att den är hel. Jag har samma kropp jag hade i gymnasiet utan att ha bantat en enda dag.
  • Torra fläckar på kroppen och torra fötter är borta.
  • Bättre kvalitet på hår och naglar.
  • Jag sover bättre. Tyngre och enklare. 
  • Mitt humör är oftast på topp. Förutom när jag haft mina dippar här i januari av cancerutredning och barnens svårigheter. Men jag återhämtar mig mycket snabbare. Högst en dag är jag låg.
  • Jag är fridfullare.
  • Jag har inga humörsvängningar aka blodsockersvängningar eftersom det håller sig stabilt. 
  • Jag äter färre mål och håller mig mätt längre. Kan gå en hel dag utan mat utan att bryta ihop.
  • Maten är ingen issue, jag funderar aldrig på recept, vad som ska lagas och handlas. Det går snabbt att handla och jag äter utan större variation. S K Ö N T.  
  • Inget sötsug what so ever när jag inte äter kolhydrater. 
  • Magen platt, aldrig svullen eller besvärlig. (Du vet väl att man inte fiser när man inte äter kolhydrater)
  • Mycket bättre ekonomi utan att köpa det jag inte mår bra av eller behöver.
  • Kastar aldrig någon mat. Har egentligen aldrig gjort det.

Jag tror på kretslopp. Jag tror på att äta säsongsbundet, man måste inte äta allt året runt. Jag tror på att äta det man ätit sedan långt tillbaka och när välfärdssjukdomar som cancer, diabetes och metabola syndrom knappt existerade. Jag tror på hälsa mer än politiska beslut när det gäller maten. Äter inget som inte är lagat. Dricker inte min mat eftersom alla enzymer som ska frigöras gör det när du tuggar. Hela den här smoothiehypen är inget som har med hälsa att göra. Som jag ser det. Men jag håller med. Det SER gott och näringsriktigt ut. Även om det inte är det...

Nej jag tror inte på att man räddar klimatet för att man äter grödor producerade som monokulturer i långtbortistan som ska fraktas hit. Monokulturer som utarmar jorden, dödar alla smådjur och insekter och som måste konstgödslas. (Man kan inte äta utan att något dödas helt enkelt) Nej jag tror inte på hittepåmat. Som någon kokat ihop av olika kolhydrater och som har noll näringsvärde, jag säger bara follow the money. Nej jag tror inte på långa transporter - jag äter vilt och naturbeteskött från lokala bönder precis som ägg. Det enda jag köper som är importerat är kokosfett och kaffe. Det är mitt sätt att se på en hållbar livsstil. 

Alla väljer sin väg - det här är min.

2 kommentarer:

  1. Det är så spännande för jag följer dej väldigt långt när det kommer till mat. Till en början, för några år sedan, var jag så väldigt okunnig och begrep mej varken på lågkolhydrat och bra fett. Nu vet jag mer och när du skriver det här så inser jag att jag lutar åt samma håll, rejält :)
    Nu när jag har mer tid (eller snarare space, som jag tycker är mer talande) så har maten kokats(!) ner till något som jag varken ser som bekymmer eller konstigheter. Det är ren mat, det är nordisk mat och det är mat som passar mej. Bye, bye sugar sen en tid tillbaka dessutom och DET är stort för mej. Det kom bara till mej. Visst, jag har varit där förut när jag minskat eller dragit ner, men det har känts väldigt... löst. Nu ÄR det bara och ävenom jag inte är helt sockerfri, så går det allra mesta bort idag ifall det är mer än 5-6g socker i det.
    Mår jag bättre idag? Svar ja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror som du beskriver din väg att det är en lång process. Vi har skalat ned, skalat av allteftersom vi ser vad vi mår allra bäst på. Härligt att vi följs åt även här min vän ❤️

      Radera