tisdag 17 oktober 2017

Där jag vill vara



Vi har varit på en liten resa jag och min man, han skulle göra ett jobb i Visby och jag följde med. Jag kan ju göra det nuförtiden. Så otroligt härligt och lyxigt. Vi bodde på Gotland 1985-86 och nu är det länge sen jag var där.
   Det där året såg vi varenda skrymsle av ön tror jag och vi har många smultronställen. En av de finaste platserna är Ekstastranden på västra sidan nedanför Visby. Vi hade varit där på semestern innan vi flyttade dit och under Gotlandsåret var vi där otaliga gånger. Det är något med den platsen. Och det är det många som tycker.
   När vi rullade av färjan åkte vi direkt till några vänner som valt att bosätta sig på ön och sedan raka spåret till stranden. Vi fick en helt magnifik kväll. Jag vet ärligt talat inte om jag har sett en vackrare solnedgång än den här. Det var hela spektrumet från ljusblått till lila till rosa till orange till gult till mörkrött. Som en gåva.
   Och vi gick där. Vi tog tusen bilder. Tittade på varandra och sa - Tänk när vi var här första gången för 32 år sedan. Det är hisnande att blicka bakåt ibland. Ena dottern frågade om vi var nostalgiska men det var just det vi inte var. Vi kände oss bara tacksamma över var vi befinner oss nu. Att vår relation har hållit hela vägen. Att vi har tre barn. Att vi har tre barnbarn. Att vi har varsitt företag och skapade våra egna drömjobb. Ibland får man klappa sig själv lite på axeln också över att man har hittat lösningar och vägar i det som är ens liv. Och där jag är nu, där vill jag verkligen vara.

8 kommentarer:

  1. Helt underbart att läsa. Tror det är rätt få förunnat att känna så. Och Gotland! Jag måste åka dit. Har bara varit där en gång, när barnen var små. Vill väldigt gärna åka dit igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ja det kanske det är. Och ja, Gotland - ett eget land. Tänk om du och jag kunde åka och hälsa på fröken Blund?!

      Radera
  2. Låter underbart vännen! Härliga bilder och härlig text! Ses på yogan i kväll. Stor kram Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Och ja, snart ses vi! Kram kram

      Radera
  3. Dina bilder har inspirerat mej massor och hoppas på att Gotland blir av snart! Jag förstår precis vad du menar med att blicka tillbaka, men inte blödigt nostalgiskt, utan bara med mjukt konstaterande perspektiv ♥
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh va härligt att höra ♥ Ja Gotland tror jag verkligen du skulle tycka om! Ja det är så skönt att få perspektiv på sitt eget liv. Stor kram

      Radera