onsdag 5 juli 2017

Kedjereaktionen

När man lägger pussel kring sin egen hälsa så kan det ibland vara svårt att se vad som är vad. För mig är det viktigt att veta, just för att jag inte ska göra om misstagen, jag kanske gör. Jag sätter inte upp ett finger och undrar vart det blåser utan vill faktiskt veta. Så långt det går. Alltså om något är trendigt är det ändå inte säkert att det passar just mig.
   Efter mobbningen jag utsattes för blev min kropp helt hopdragen, det var omöjligt att göra någon fysisk träning först, yoga gick inte. Det var egentligen ett logiskt sätt för min kropp att hantera allt smärtsamt, den bara drog ihop sig till försvar.
   Några månader senare kunde jag både göra min yoga och även träna. Jag tränade ett halvår på kraftsportklubben och blev stark och mycket rörligare igen. Sedan följde en sommar av lite hipp som happ träning vilket inte gynnade mig. Egentligen. Under november var vi i Australien på yogakurs och där fick jag ett genombrott i min yoga, jag kunde plötsligt göra det jag hade varit förhindrad ett år att utföra. Men det gjorde ont. Min lärare sa att det var vägen att gå och eftersom han hjälpt mig så många gånger tidigare har jag följt hans råd.
   Det har varit en riktig berg- och dalbana både i kroppen, själen och mentalt att göra en enda asana i åtta månader. Något jag skrev om igår.
   I början på året skottade jag snö, alldeles för länge och för mycket vridningar och då kom mina problem i ett annat läge. Så mycket ont och så jobbigt att jag började söka hjälp igen. Hittade denna dr Chen, via min osteopat och några rekommendationer.
   Min röntgen av höften visade ju måttlig artros men inget annat och jag är inte bekymrad över det. Utan snarare över musklernas hopdragning.
   Idag fick jag svaret på hur det hela hänger ihop. Sköt för en nörd som mig! När jag skottade snö för länge hamnade musklerna i ett försvar runt höften och började dra ihop sig och även åt fel håll. Vilket belastade leden. Vilket gjorde mig smärtpåverkad och ännu mindre rörlig.
  Nå, min doktor masserar min höft idag, det är som tortyr men jag tar mig igenom. Efteråt är jag otroligt mycket rörligare och han uppmanar mig att vara försiktigt. Om jag ska! Men jag fick också svaret för jag har ju tänkt ett antal gånger att man inte kan få artros bara så där efter en snöskottning. Men då startade en slags kedjereaktion och om leden redan var lite uppluckrad av för lite fysisk träning och fel kost så gick det snabbt till att göra rejält ont.

Nu tar jag det lugnt. Går på behandlingar och gör min yoga. Senare börjar styrketräningen igen. Försiktigt. Och nu längtar jag faktiskt!

5 kommentarer:

  1. Kroppen. Kroppen. Kroppen. Åh, vad den prövar oss!
    Ta hand om dej nu, fast det vet jag att du gör ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag vet men vill ju hitta så rätt det bara går ❤️Känns som jag är på väg. Igen!! Varm kram

      Radera
  2. En liten undring. Min gode väns fästmö blott 40 år gammal och vegetarian. Hon har fått besked om tumörer i bukspottkörteln. När jag räknar efter så har de som jag känner och som fått bröstcancer eller annan organcancer så är de vegetarianer eller idrottare med hög kolhydratkost. finns det forskning som är pålitlig där man kan se svart på vitt skillnaden mellan veganer och andra näringsintag. I mina kretsar så har de flesta som blivit sjuka varit veganer väldigt lång tid, alltså 10-20 år eller mer.
    Robert k

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackars din väns flickvän. Och din vän. Ja det du beskriver i din närhet är också verklighet i min. Utan att på något sätt ha något svar på vad som orsakar vad har jag läst väldigt mycket i ämnet.www.kostdoktorn.se har listat 12 sjukdomar och ohälsotillstånd i kroppen där det finns studier att läsa, allt ifrån hjärtkärlsjukdomar till epilepsi och mag-tarmproblem på just lågkolydratkost. Han skriver på sidan om cancer:
      "Höga insulinnivåer associerade med ökad risk för cancer
      Är höga insulinnivåer, även utan fetma, associerade med högre risk för att få cancer? Det är vad en ny observationsstudie visar.
      Det innebär inte nödvändigtvis att hyperinsulinemi är det som orsakar cancer, eftersom studien bara bygger på samband. Det behövs ytterligare forskning för att visa orsak och verkan. Men att sänka blodsockret på naturlig väg med LCHF eller fasta, kan potentiellt minska risken att få cancer: Med tanke på att icke-feta personer med hypersulinemi löpte en högre risk att dö i cancer än de utan hyperinsulinemi, kan förbättring av hyperinsulinemi vara ett viktigt förhållningssätt för att förebygga cancer, oavsett fetma eller ej.

      International Journal of Cancer: Association Between Hyperinsulinemia and Increased Risk of Cancer Death in Nonobese and Obese People: a Population-Based Observational Study
      Kan man besegra cancer med LCHF?
      "Kan ketogen kost hjälpa vid cancerbehandling? Det finns många skäl till att tro att det kan vara så, då nästan alla cancerceller förbränner socker och växer mer vid höga insulinnivåer. Man kan säga att de flesta cancerceller är beroende av kolhydrater för optimal tillväxt." Därav min egen tolkning, att många vegetarianer äter mycket kolhydrater och där kanske det sker något som inte kroppen känner igen, av manipulerad föda såsom vete osv. Men framför allt av socker. Självklart är det många faktorer som spelar in, som man kanske inte styr över. Det man faktiskt styr över är ju vad man stoppar i sig. Därav mina reflektioner.

      Jag rekommenderar din vän med flickvän att leta så mycket information som det bara går. Och att gärna läsa motstridiga uppgifter.
      När jag frågade om det fanns någon forskning på vegan/vegetarisk kost var jag alltså superseriös. Jag ville veta om någon hade något att dela. Tyvärr inget.
      Lycka till!

      Radera
    2. Och jag glömde säga att Martina Johansson, martinajohansson.se har väldigt mycket klokt, påläst och erfarenheter att dela. Hon är också väldigt ödmjuk i sin inställning, läs bara här:
      http://martinajohansson.se/?s=vegetarisk+kost

      Radera