måndag 29 november 2010

Ett helt liv före lunch

De där dagarna. När man lever ett liv innan lunch. När allt möjligt händer... En sådan dag har jag vaknat till. -14 grader och gnistrande vackert. MEN. När D står i duschen så går en del av strömmen...kaffebryggaren svajar precis som radion, stjärnan i fönstret blinkar och inne i duschen är det kolsvart. Trefasens elektricitet går på halvfart. Smällkalla dagar kan det bli så. Ringer hyresvärden. Upptäcker att sonen inte kommit hem med bilen... han sov hos flickvännen och skulle komma hem "tidigt imorgon bitti"... Nåja, han är sen ibland och allt ordnar sig väl. Men det gör inte riktigt det. Ingen son. Ingen ström. Ringer runt. Inget kontakt. Till slut är vi påklädda med lite gröt i magen och då kommer elektrikern. Han är flåshurtigt skojfrisk. Jag står och trampar, har bråttom men fortfarande ingen son... Oron kryper ner i mellangärdet och drar igång rejält. Vi kommer iväg, åker och leter och hittar honom till slut med en nedisad bil...han har ingen telefon som fungerar... Han är oskadd, kall och trött. Bilbatteriet flämtande svagt. Och inget har egentligen hänt. Och i mitt inre har det värsta värsta scenariot inträffat. Jag intalar mig gång på gång när vi åker iväg innan vi hittar honom att ta det lugnt. Andas. Och jag andas men de där tankarna, de flimrar förbi i expressfart. Och att jag nästan med våld vill skjuta undan dem. För innan något har hänt, så har det inte hänt. Och varför ta ut det värsta i förskott när det ändå inte hände något? Hur svårt det är att vara lugn. Jag är lugn hela tiden. Ända tills vi träffar på honom, då stiger lättnaden som ett ursinne inuti. Kan inte hejda mig riktigt. Men faktum kvarstår. Han är hel. Och jag är så tacksam. Påminnelsen om hur lätt saker kan hända molar inuti. Hur mycket jag måste styra tankarna. När det händer. Att inte rulla igång hela katastrofscenariot inombods. Det är enkelt. Det svåra är att vara lugn, att stanna helt i nuet. Stanna där och invänta vad som sker. Jag tar till mig morgonens lektion, inser att allt finns att jobba på. Och solen lyser. Och han är HEL. Och allt annat sjunker undan. Kanske är min främsta identitet att vara mamma? Trots att de är vuxna bultar mammahjärtat hårt i mig ... Blir fundersam och känner att påminnelser alltid kommer av en anledning. Jag böjer nacken. Jag tar till mig och blir stilla.

7 kommentarer:

  1. Åhh vad jag känner igen mig här! 9-års tjejen var sen hem från skolan i fredags och jag letade. När hon väl ringde min mobil så blev jag först arg, och sen lättad. Hade oxå hunnit skapa oros-scenarior i huvudet.. KRAM

    SvaraRadera
  2. Någon har sagt att barn aldrig riktigt blir vuxnen i föräldrars ögon.
    Måste nog tyvärr hålla med...fast mina barn är ännu små.
    Får helt enkelt glömma det där med att "det blir bättre sen".
    Göra det bästa.
    Andas!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Och viken förmiddag... förstår dig precis, det där mammahjärtat får vi nog leva med...
    STOR KRAM

    SvaraRadera
  4. Ja, vi får böja våra nackar alltemellanåt. Hitta mellanrummet mellan rädslans ilska och den oerhörda lättnaden. Skönt att allt gick bra! KRAM
    SolhälningsNina

    SvaraRadera
  5. Hej hej!
    Vad jag är glad att ingenting hände! Det är jätte svårt att behålla lugnet i en sån situation.

    Kramar*
    /V

    SvaraRadera
  6. en gång mamma, alltid mamma, typ? jag tror jag skulle oroa ihjäl mig om jag vore förälder. jag oroar mig redan så mycket för mina nära och kära, och ofta allramest för mina föräldrar.
    och som sagt, så skönt att inget allvarligt hände. kram

    SvaraRadera
  7. huh så bra att du kan pusta ur. mor allti mor, så e det! Klart man blir orolig.

    SvaraRadera