tisdag 7 november 2017

Liten replik på mina inlägg om kosten i somras

Det har varit några tunga dagar både mentalt och kroppsligt. Det är med en bättre känsla jag drar upp min rullgardin och ser frosten som breder ut sig som en tunn maräng i min trädgård och i fruktträden. Som om någon dragit en pensel med äggvita överallt och låter mig andas kall, skön luft. Jag som hellre väljer kallt än varmt om jag måste, mår bättre direkt.
   Det är också med lite nyfikenhet jag scrollar i mitt flöde, läser om mästerverket Pure, en gigantisk studie, hos Kostdoktorn, som delat ett inlägg av Araz Rawshani, leg läkare och medicine doktor som driver sidan diabetes.nu Pure är en epidemologisk studie och han beskriver olika orsaksamband i kosten mellan det man givit kostråd kring tidigare när det handlar om diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Jag citerar:

"Studiens upplägg

Totalt studerade man 135.335 personer. När de gick med i studien kartlades deras matvanor och därefter följde man upp de under 7.5 år i genomsnitt för att klargöra vilka som dog, fick hjärtattack, stroke och så vidare. Precis som i den föregående rapporten registrerade man intag av fett (inklusive mättat, enkelomättat och fleromättat fett), protein och kolhydrater. Man räknade ut hur stor andel av energiintaget som kom från respektive näringsämne.
Man uteslöt alla deltagare som hade hjärt-kärlsjukdom (hjärtattack, stroke, hjärtsvikt) när studien började. Detta eftersom man vill ha en ”ren” population från början. Som I föregående studie är alla analyserna justerade för andra viktiga riskfaktorer (kön, ålder, diabetes, rökning, fysisk aktivitet osv), för att i möjligaste mån kunna inringa sambandet mellan just fett/protein/kolhydrater och risken för sjukdom och död. Man undersökte följande:
  • Hur ser sambandet ut mellan hur mycket fett/protein/kolhydrater man äter och risken för sjukdom och död?
  • Vad händer med riskerna om man ersätter 5% av energin från kolhydrater med fett istället?"
Det är mycket text och många diagram men när man kommer längst ned till slutsatsen är det denna:

"Vad har vi lärt oss av PURE egentligen?

Att äta mycket kolhydrater förefaller skadligt, särskilt när man tillåter kolhydrater utgöra 65% eller mer av energin. Högt intag av kolhydrater är associerat med ökad dödlighet. (Läs cancer) Ett högt intag av fett förefaller däremot vara hälsosamt. Dagens kostråd måste onekligen omprövas och myndigheter bör informera befolkningen om fördelarna med att minska på kolhydrater till fördel för fett, inklusive mättat fett."

Så när ni som tyckte att jag gick för långt när jag skrev om kolhydrater kontra sjukdomar i somras och ifrågasatte om det fanns någon forskning överhuvud taget - det här är extra mycket till er. För det är inte något jag hittat på eller tror. Och det finns mer och mer forskning som visar att dra ner på kolhydraterna till förmån för fettet är det som gagnar alla dagar i veckan. OAVSETT VAD VI TROR ELLER TYCKER. Framförallt när det gäller sjukdomar som diabetes, hjärt-kärlsjukdomar men också cancer som man i forskningsrapporter mer och mer beskriver som en metabol sjukdom. Och ja. Jag är nördig, jag är vetgirig men kalla mig inte hård och kall för att jag drivs att få veta sammanhang. 

Med detta ska jag ta mig en kopp maskroskaffe med kokosfett och börja min dag. Hoppas den blir fin och jag hoppas innerligt att din dag också blir fin. Och du, det tar tid att vända en atlantångare som kostråden varit hittills, det tar tid att våga tänka nytt. Livsmedelsverket är väl de som borde snurra runt nu och faktiskt ta forskningen och alla tillfrisknanden på andra kostråd på allvar. Må väl!

2 kommentarer: