tisdag 1 januari 2013

Beredd på att det inte går att vara beredd

Trafiken i Indien. Den har de flesta hört talas om. Har tankar om. Och det kan man ha. Många. Vi reste från Varkala till Trivandrum imorse. Och vår chaufför hämtade oss och är en van bilförare. Och sedan den där gången som vi åkte någonstans i Indien och det plötsligt var fyra bilar i bredd och den bilen vi åkte i också försökte trycka sig in någonstans i mitten. Då tänkte jag: nu dör vi. Men som det är här i trafiken så gick det smidigt. Alla kör om. Om de kan. Alla tutar. Överallt. På olika vis. Före en kurva. När de vill om. När någon verkar ouppmärksam. Och jag har insett att jag aldrig någonsin kommer att köra bil i det här landet. Men jag åker med de som kör och som är härifrån. Det är som en gigantisk överenskommelse där man helt enkelt bara väjer, kör vidare och trixar. Som Indien självt på något vis. Har aldrig sett någon arg i det här trafikkaoset. Det är också intressant. Och ja. Vi kom fram idag. Till Treatmenthouse. Och vi har redan fått vår första behandling. Fotmassage. Av hela kroppen. Av två kvinnor och sedan av dr V själv. Han som behandlar alla varje dag. Och jag hade glömt. Hur ont det gör. Hur smärtsamt det kan vara på överarmarna och smalbenen. Men nu. Nu kändes det på något vis överallt. Och oljan rann och droppade. Och jag kapitulerade. Direkt. För jag vet att när jag stretar emot i mina tankar, då är det smärtsammare. Helt enkelt. Då blir det ett längre obehag. Och jag gör som i trafiken. Jag följer med. Jag styr inte. Jag blir rädd ibland men släpper det. Precis som med behandlingen här vid lunchtid. Jag är starkare den här gången. Förra gången var i augusti 2011 och jag var i mycket sämre skick. Men jag vet att mycket kan hända. Så därför är jag beredd på att jag inte kan vara beredd. Helt enkelt. Följa med. Det har redan startat. Och jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att börja mitt år på. Följa med i den ayurvediska behandlingen. Och jag är här med min man. Resan fortsätter tillsammans. Önskar dig en skön start på ditt år också! Gott Nytt!

5 kommentarer:

  1. Vilken underbar praktik av "släpp taget". Minns vansinnesfärder i Indien, minns hur jag bara kapitulerade inför tanken på att de kanske skulle bli min död, och hur befriande det var! Det låter som en fantastisk resa! Kram och god fortsättning på 2013 och tack för dina rapporter från Indien.

    SvaraRadera
  2. Oj låter både läskigt & lyxigt. Tänk vad härligt att bli så ompysslad. Gott Nytt 2013! Kram

    SvaraRadera
  3. Jag tror att jag har sagt det tidigare men du är modig som vågar göra den här (och den förra) resan. Trots att det (delvis) låter så läskigt för mig som aldrig gjort några så långväga resor är det ändå otroligt inspirerande att få läsa om dina upplevelser. Ser fram emot att läsa vidare.
    Stor kram och god fortsättning! :)

    SvaraRadera
  4. Jamenjaa så är det ju!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Tack för era ord, de betyder mycket att ni vill kommentera. Kram!

    SvaraRadera